Danske Bank skruer op i Norge i jagten på markedsandele

Danske Bank jagter markedsandele Norge, hvor banken derfor også har oprustet på medarbejdersiden.

Foto: Brian Bergmann

- Vi har en ambition om at vokse mere end markedet, både inden for erhvervskunder og på privatkundemarkedet (retail, red), siger Danske Banks landechef i Norge, Trond Mellingsaeter til Bloomberg News.

Ifølge Mellingsaeter har banken rekrutteret over 100 ansatte i Norge i løbet af de sidste 18 måneder, og banken har etableret sig selv som den tredjestørste bank i landet efter DNB og Nordea.

- Vi vokser og rekrutterer, siger han og understreger, at banken er vokset "meget" inden for privatkunder, men også inden for erhvervskunder og corporate finance.

Og banken vil fortsætte med at rekruttere, tilføjer han.

Trods oprustningen på medarbejdersiden er antallet af norske Danske Bank-filialer nedbragt til 28 ved udgangen af tredje kvartal fra 32 i første kvartal 2015.

I samme periode er den norske forretning inden for privatkunder vokset fra 74,4 mia. kr. i første kvartal 2015 til 97,8 mia. kr. i tredje kvartal 2016.

I Oslo-området vokser banken blandt andet gennem en aftale med Akademikerne, som er en organisation for professionelle.

- Der er en lav risiko på vores portefølje af privatkunder, f.eks. læger. Vi er komfortable med den portefølje, vi opbygger i Oslo, siger Mellingsaeter endvidere til Bloomberg News.

Den norske økonomi har været påvirket af faldet i oliepriserne fra starten af 2014, men ifølge Danske Bank-landechefen har landet klaret sig meget bedre end frygtet.

På erhvervskundemarkedet har Danske Bank øget sin norske udlånsportefølje til 67,6 mia. kr. ved udgangen af tredje kvartal 2016 fra 57,9 mia. kr. i første kvartal 2015.

Danske Bank har på udlån en markedsandel i Norge på 5,8 pct. Den er siden starten af 2015 blevet øget fra 5,0 pct. I Danmark har banken til sammenligning en markedsandel på 26,7 pct.

/ritzau/FINANS