Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Ja, selvfølgelig er den danske bilbranche med på, at der skal lavere afgifter på bilerne, men AutoBranchen Danmark ser egentlig helst en ændring i måden af beskatte bilejerne på.
»På langt sigt vil branchen foretrække, at det er brugen af bilen, der beskattes i stedet for, som det er i dag, købet af bilen. Den nuværende registreringsafgiftsmetode er meningsløs og er ekstremt forvridende,« siger Jens Brendstrup, der er administrerende direktør i AutoBranchen Danmark, i en pressemeddelelse.
Han understreger, at bilbranchen længe har kæmpet for at få sænket registreringsafgiften, som Liberal Alliance foreslår at gøre med fem milliarder kroner, da det ifølge Finansministeriets beregninger kan skabe 10.000 nye job.
Den bedste beskatning ville dog ifølge AutoBranchen være roadpricing, og som en overgang hertil foreslår Jens Brendstrup en teknisk afgift.
»Registreringsafgiften afløses dermed af en afgift baseret på hver enkelt bils tekniske specifikationer, som for eksempel vægt, motoreffekt og CO2-udledning. Således vil staten helt gratis kunne opnå en positiv effekt, når det gælder trafiksikkerheden, miljøet, mobiliteten i samfundet samt antallet af nye arbejdspladser,« siger Jens Brendstrup.
Liberal Alliance vil tage forslaget om en sænkning af registreringsafgiften med til de kommende forhandlinger om en finanslov for 2015.