Den første virtuelle kandidat

Ingen plakater. Ingen taletid. Intet budget. Bent Soelberg er folketingskandidaten, der bruger internettet som det skal bruges.

Mens alle andre kandidater har travlt med at løbe solen sort for at blive set og hørt på tv, radio og på gaden, har Bent Soelberg, med kun et år i politik, valgt udelukkende at bruge internettet som valgkamp-plads. Den 45-årige fynbo og Venstre-mand, der forsker IT på Copenhagen Business School bruger sin faglige viden om internettet på at målrette sin kampagne på unge københavnere.

Som et vælgersøgende missil i tidens tern har Ph.d’en Bent Soelberg lagt videoklip og profiler ind på YouTube, Myspace og Face Book for at være tilstede der, hvor han ved, hans vælgere kommer hver dag. Han nævner, at 94 pct. af unge mellem 16 og 23 år er på nettet hver eneste dag.

Måden han skaber trafikken på er lige efter internettes Grønspættebog. Fredag deltog han i en chatgruppe, hvor 6000 havde været inde. 87 af dem besøgte efterfølgende hans hjemmeside. Tolv blev der i fem seks minutter. Han trækker snart lod om en iPod til en blandt mange, der via hans hjemmeside har sendt venner og bekendte i favnen på ham.

»Når jeg ikke har en milliard kroner til en kampagne, så må jeg råbe op online. Jeg vil hellere føre en kampagne på internettet end en traditionel kampagne, hvor man spilder en masse tid på at få fat i folk, der alligevel ikke vil stemme på en.«

Bent Soelberg startede med at ville se, om teorien om nettet og, hvordan det bruges, fungerer i virkeligheden, »og jeg er overrasket over, hvor effektivt, det er,« siger han.

Bent Soelberg søger selv på profiler på mennesker, der kan tænkes at ville stemme på ham. De skal være unge, og de skal være københavnere. Derefter sender han folk mails med links til sin hjemmeside, hvor de kan læse og høre mere om, hvad den håbefulde kandidat vil med samfundet og omegn. Specielt forskning og uddannelse interesserer ham. 6-700 har inde på hans side i fredags.

»Hvis trehundrede besøgende anbefaler min hjemmeside til deres venner og bekendte, kan det hurtigt vokse til hundredetusinde. Der er jo ingen, der bare søger på en eller anden ukendt kandidat på nettet. Trafik er noget, man selv skal skabe.«

Bent Soelberg skal have tusinde stemmer for at blive valgt ind, »og det har jeg en fair chance for på denne her måde,« siger han.