Kommunal nøl koster virksomhederne vækst

40 pct. af de danske virksomheder oplever, at langsom kommunal sagsbehandling af bygge- og miljøsager hæmmer deres vækst.

Læs mere
Fold sammen
Det viser en undersøgelse, som Dansk Industri har foretaget blandt sine medlemmer.

Barrieren er særlig alvorlig, fordi stadig flere virksomheder bliver omfattet af miljølovgivning. Også i innovationssammenhæng kan langsom kommunal sagsbehandling være et problem for virksomhederne.

- Undersøgelsen dokumenterer, at kommunerne skal stramme op på deres sagsbehandling. Der er samtidig behov for, at de opstiller servicemål, så virksomhederne ved, hvad de kan vente sig, når de har en kommunal sag, siger lederen af Dansk Industris afdeling for mindre og mellemstore virksomheder, Thomas Møller Sørensen.

- Alle bygge- og miljøsager kan ikke være ens. Der er sager, som må kunne afgøres hurtigt. Samtidig er der behov for i højere grad at digitalisere sagsbehandlingen, som det sker i andre offentlige forvaltninger – f.eks.i Skat, tilføjer han.

Han peger desuden på, at kommunernes sagsbehandlingstider bør benchmarkes, så kommunerne kan lære af de bedste på feltet. Derfor vil DI i løbet af foråret begynde at samle et katalog med gode ideer til effektiv sagsbehandling fra de bedste kommuner.

Som den første kommune i Danmark er Aalborg Kommune på vej til at efterkomme erhvervslivets ønsker om, at der opstilles servicemål. Afdelingsleder Vibeke Stoustrup i Aalborg Kommunes Erhvervsservicecenter oplyser, at kommunen forventer at kunne udmelde servicemål for erhvervslivet i løbet af foråret.

- Mange sager – f.eks. miljø- og byggetilladelser – kræver inddragelse af flere forvaltninger i kommunen. Når vi skal lave servicemål, skal vi derfor også ændre arbejdsgange. Men vi regner alligevel med at kunne melde syv servicemål ud i løbet af nogle måneder, siger hun.