Danske Bank lancerer nyt boligsite

Danske Banks Projekt X-team er klar med opfølgeren til MobilePay; en ny boligplatform, hvor brugeroplevelsen er i højsædet, og det er gjort ekstra nemt at søge og købe ny bolig.

Simon Haldrup, chef for Danske Banks nye initiativ Sunday, lancerer produktet.
Læs mere
Fold sammen

I nogle baglokaler i København har Danske Bank placeret en række medarbejder i såkaldte Projekt X-teams, der skal udvikle nye revolutionerende produkter såsom MobilePay, og nu er teamet parat med næste skud på stammen.

Danske Bank lancerer initiativet Sunday.dk, der skal gøre det lettere og mere gennemskueligt at finde og købe bolig. Boligplatformen kan benyttes af alle - både Danske Bank-kunder og ikke-Danske Bank-kunder, og er man Danske Bank-kunde, kan man samtidig få en digital købsgodkendelse fra Danske Bank, så man kan gå direkte ud og skrive under på købsaftalen på en ny bolig.

Kort fortalt kan man på sunday.dk lave en almindelig boligsøgning, som man kender det fra eksempelvis boligsiden.dk, og disse boliger kan man nemt og hurtigt sammenkoble med ens egen økonomi, så man hurtigt får et overblik over, om man har råd til at købe boligen. Efterfølgende kan man få en købsgodkendelse fra Danske Bank - noget der før tog 7-8 dage tager nu 7-8 sekunder, lyder det fra Danske Bank.

Det nye initiativ blev præsenteret af Tonny Thierry Andersen, chef for personal banking og bankdirektør i Danske Bank, og Simon Haldrup, der er chef for Sunday i Danske Banks Projekt X-team.

»Jeg er her ikke for at tale om disruption eller store makroøkonomiske forandringer. Jeg er her heller ikke for at tale om et nyt bankprodukt eller en ny service - det er i hvert fald ikke bare dét. Det, jeg gerne vil tale om, er en helt ny brugeroplevelse,« fortalte Simon Haldrup ved præsentationen af det nye initiativ.

Han understreder, at systemet er udviklet ikke bare til, men sammen med kunderne - og at det hele er sket netop med brugeroplevelsen i fokus.

»Det er vigtigt for os, at Sunday udvikler sig løbende. Vi fremlægger ikke et helt færdigt produkt, men lader det i stedet vokse i den retning, brugerne ønsker. Vi er meget spændte på modtagelsen af Sunday og glæder os til at få yderligere feedback fra brugerne. På den længere bane ser vi et stort potentiale. Vi tror, Sunday bliver startskuddet til en mere sammenhængende og overskuelig boligproces, fra den spirende drøm til hjemmet står færdigindrettet,« siger Simon Haldrup.

Ligesom med MobilePay bliver Sunday gratis at bruge. Tonny Thierry Andersen fortalte ved præsentationen, at Danske Bank ikke har nogen direkte indtjening ved dette nye produkt, men at han selvfølgelig håber, at det over tid vil give en masse nye kunder til Danske Bank.

De danske pengeinstitutter kæmper i øjeblikket voldsomt om særligt boligkunderne, og flere af Danske Banks konkurrenter har lanceret mere eller mindre lignende sites, der er rettet mod boligkøbere.

Det gælder blandt andet sitet bolighed.dk, der er lanceret af Nykredit, Sydbank, Spar Nord og Arbejdernes Landsbank, mens også it-centralen SDC, der udvikler it til en lang række pengeinstitutter såsom Lån & Spar Bank og Sparekassen Kronjylland, har lanceret en lignende boligplatform, som Berlingske Business tidligere har beskrevet.