Bøvl med tinglysning kostede boligejer 90.000 kr.: »Topmålet af talentløshed«

Ben Säbel skulle sælge en ejerlejlighed i det indre København – og sad i klemme i den digitale tinglysning i fem måneder. Nu vil Ben Säbel have ansvaret placeret.

På grund af forsinkelsen i Tinglysningen tabte Ben Säbel 90.000 kr. Det var et lån, der skulle indfries efter salget af lejligheden i Bredgade. Fold sammen
Læs mere
Foto: Privaatfoto: Ben Säbel

En sagsgang på over to måneder med utallige forgæves telefonopkald, mail og breve.

Sådan var IT-konsulent Ben Säbels oplevelse med den digitale tinglysning tilbage i november 2009.

Han er en af de omkring 50.000 boligejere, der kom i klemme, da den digitale tinglysning blev  lanceret. Han havde på daværende tidspunkt en ejerlejlighed i Bredgade i det indre København til salg.

Salget af lejligheden gik fint nok, og det var sælger, som stod for tinglysning. Det blev anmeldt i efteråret 2009, og både køber og sælger Ben Säbel skrev under med digital signatur.



Alligevel skete der efterfølgende ingen ting. Køberen havde tilsyneladende glemt at sætte et flueben i en formular. Efter en lang og hård kamp for at få fat i Tinglysningsretten blev det første afklaret i starten af april året efter.

På grund af forsinkelsen tabte Ben Säbel 90.000 kr. Det var et lån, der skulle indfries efter salget af lejligheden, men renten steg og kursen på obligationerne faldt, mens sagen sad fast i tinglysningen.

»Vi kunne ikke forstå, hvorfor vi ikke hørte noget, og når vi talte med køber, så var de overbeviste om, at de havde gjort, hvad de skulle. Vi forsøgte at få fat i tinglysningskontoret, hvilket var umuligt i flere uger. Vi skrev til dem og ringede til dem uden svar,« siger Ben Säbel.

»De skal erkende, at de har lavet en fejl«

»Der gik meget lang tid, før vi fik at vide, at sagen var stoppet på grund af manglende accept, eller hvad det nu end var. Hverken ejendomsmægleren eller køber kunne se, at de havde gjort noget forkert. Ifølge hvad jeg fik oplyst af tinglysningen var der et ekstra skærmbillede eller noget i den retning som køber skulle ind og kvittere på,« siger han.

Ben Säbel understreger, at når han er med i sagen, er den primære årsag ikke, at han vil have erstatning.



»I første omgang håber jeg, at vi kan få medhold i, at det var virkelig dårligt lavet med den digitale tinglysning. De skal erkende, at de har lavet en fejl. Sekundært vil gerne have pengene. Men det er ikke det primære formål. Det er at få placeret et ansvar,« siger Ben Säbel.

Han har ikke meget til overs for den måde, den digitale tingløsning er blevet indført.

»Jeg vil sige, at det er topmålet af talentløshed at sætte noget i gang, der overhovedet ikke er testet. Samtidig samler man rent fysisk alle tinglysningskontorer et sted. Det virker meget lidt gennemtænkt. Jeg kan ikke forstå, hvorfor man skal lave det hele på en gang og samtidig lukke alle telefonerne. Det er meget lidt brugervenligt,« siger Ben Säbel.