Teaterliv med kløgt og sødme

Skuespilleren Bende Harris har formået at skabe sit eget rum ved siden af ægtemanden, den dynamiske teaterchef Preben Harris. 23. maj fylder hun 75 år.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det var næsten levende teaterhistorie, der udspillede sig på Folketeatret op mod juletid. Ikke fordi der er noget musealt over fødselaren, Bende Harris, 75 i dag, eller over hendes dynamiske teatermand, Preben Harris.

Tværtimod. Men de var begge af teatrets nuværende direktør, Kasper Wilton, inviteret med i den jubilerende »Nøddebo Præstegård«, forestillingen, som er uløseligt knyttet til scenen i Nørregade. Ligesom navnet Harris er forbundet med det Folketeatret, som i 30 år havde Preben Harris i chefstolen og hans hustru Bende på scenen.

Læs også: Nøddebo Præstegaard har fået et drys nissemagi

Preben Harris spillede Mads Hjulmand i klokketårnet. Og Bende Harris var nu avanceret fra præstedatter over præstefrue til selveste Sidse Lugekone – en lille, komisk vignet, som hun spillede med den sødme, lune og tydelighed i konturerne, der skal til i den finere form for folkekomedie. Et skønt gensyn med en juleklassiker – i øvrigt foreviget til TV.

Ellers er det vel næppe forkert at sige, at Bende Harris mere eller mindre har pensioneret sig fra scenen, selv om hun følger levende med i dansk teaterliv fra tilskuerpladserne.

Hun begyndte karrieren på københavnske scener som Bende Peters og blev senere uddannet fra Skuespillerskolen ved Aarhus Teater i 1965. Her havde hun for længst mødt den driftige Preben, der ikke kunne holdes nede, men blev en af tidens virkelystne og visionære unge teaterdirektører, først på Svalegangen, siden på Gladsaxe Teater.

Bende Harris var med hele vejen og spillede i Gladsaxe blandt andre Polly i succesen »Tiggeroperaen« og i de social-politiske debatstykker, der var moderne i tiden omkring 1970. Siden blev det til en lang række roller på Folketeatret, hvoriblandt hendes Maude i »Burhøns« i samspil med Lisbet Dahl kan regnes blandt højdepunkterne. Det samme kan den frustrerede sygeplejerske i Astrid Saalbachs »Den usynlige by« og – ikke mindst – den stakkels, sindsforvirrede Fru Gruesen i Soyas »Parasitterne«.

Læs også: Dukkerne rykker ind på børneafdelingen

Og så har hun både i Folketeater-tiden og årene efter turneret både ude og hjemme, blandt andet med dukketeaterversioner af H.C. Andersens eventyr. Den vanskelige rolle som direktørens hustru forvaltede hun hele vejen igennem med kløgt og forbilledlig diplomatisk sans.

Parret er fælles om passionen for bøger, musik og god kunst. Vinterbadningen lader ægtemanden til gengæld fruen om. Sammen med Preben Harris har fødselaren tre børn og et kuld børnebørn, hvoraf Sebastian Harris er elev på Det Danske Musicalakademi. Sammen deler de tilværelsen mellem hjemmet i Holte, deres elskede ferieø Bornholm, som Bende Harris til hver en tid drømmer sig til, og det nyerhvervede feriehus i Spanien, hvor fødselsdagen tilbringes med udsigt til det blå hav.