En fin Bournonville-ambassadør

Karakterdanser Eva Kloborg fejrede lørdag 50-års jubilæum i Den Kgl. Ballet, hvor hun har haft en alsidig karriere. Hun er også Bournonville-instruktør verden over og har i næsten 30 år været Dronningens balletlærer.

Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Jeg synes altid, det er så spændende at være med i den kreative proces og skabe en karakter, uanset om det er en lille eller en stor rolle,« siger karakterdanseren Eva Kloborg, som lørdag aften fejrede sit 50-års jubilæum i Den Kgl. Ballet i rollen som Julies amme i Neumeiers »Romeo og Julie«.

Eva Kloborg har fra barnsben været fascineret af ikke bare ballettens verden, men hele teatrets univers. Hun husker tydeligt, hvor magisk det var, da hun som elev på Det Kgl. Teaters Balletskole var den lille Sara i skuespillet »Indenfor Murene« sammen med Poul Reumert og Clara Pontoppidan.

I de seneste år har en af de største oplevelser været samarbejdet med teaterinstruktøren Staffan Valdemar Holm i den succesrige ballet »242 år i trikot«, hvor det udelukkende var Den Kgl. Ballets karakterdansere, der var på scenen.

Her valgte Eva Kloborg at kreere sin egen lille variation over specielt hånd- og armbevægelser fra en række af sine yndlingsballetter i den lange dansekarriere. En karriere, der har været meget alsidig, lige siden hun i 1966 blev medlem af Den Kgl. Ballet og debuterede som en kølig og poetisk Kalliope i Balanchines »Apollon Musagetes«.

Men det er ikke mindst hele Bournonville-repertoiret, der har stået hendes hjerte nær, og hun har danset alt fra en dramatisk Teresina i »Napoli« til en yndig, forelsket Effy i »Sylfiden« og en moden, overbærende Louise i »Livjægerne på Amager«.

Da hun i 1992 blev karakterdanser, var der fortsat mange gode roller at udforske i Bournonvilles balletter. 40-års jubilæet fejrede hun som Veronica i »Napoli«, og andre vigtige karakterroller har været Madge i »Sylfiden«, pianisten i Flindts »Enetime« og Carabosse i Wheeldons »Tornerose«.

»Jeg synes, jeg har haft et fantastisk liv i balletten. Jeg har været så heldig at være forskånet for skader og har haft en meget smooth overgang fra tåspidssko til hælsko,« siger Eva Kloborg, hvis sidste tåspidsrolle var Lady Capulet i »Romeo og Julie«.

Fra 1990-2006 var Eva Kloborg lærer på Det Kgl. Teaters Balletskole, og i en årrække frem til 2009 var hun også instruktør i Den Kgl. Ballet. Den energiske og altid velforberedte og perfektionistiske danser har ligeledes været Bournonville-pædagog ved seminarer i både Europa og Japan.

Sammen med ægtemanden, tidligere balletmester Frank Andersen, har hun iscenesat Bournonvilles balletter verden over. Senest har parret i efteråret 2015 sat »Sylfiden« op i Beijing.

Et spændende nyt projekt venter til oktober i år, hvor ægteparret sammen med Dinna Bjørn og Anne Marie Vessel Schlüter skal rekonstruere og iscenesætte Bournonvilles vaudeville-ballet »Pontemolle« på Operaen i Stockholm.

Siden 1986 har Eva Kloborg haft et privat ballethold, hvor dronning Margrethe indtil sidste år var blandt deltagerne. Jubilaren blev lørdag fejret på Gamle Scene sammen med sin talentfulde søn, Sebastian Kloborg, der danser rollen som Tybalt.