Danser med sjæl og tanke

Solodanser Gudrun Bojesen er ikke bare en Bournonville-danser i særklasse, men en yderst alsidig kunstner, der også har præsteret det sublime i Neumeiers »Kameliadamen«.

Foto: Jan Christensen/ Frontzonesport Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Jeg er meget glad og lykkelig og kunne ikke ønske mig en bedre situation end den, jeg er i nu,« siger Gudrun Bojesen, der 2. februar fylder 40 år og dermed når pensionsalderen som solodanser i Den Kgl. Ballet.

Glæden skyldes ikke mindst hendes nye rolle som mor, efter at hendes lille søn Gabriel kom til verden ti dage før jul. Og Gudrun Bojesen er ikke ked af, at hun nu skal stoppe karrieren som solodanser, men føler både en stor frihed og glæde ved at gå ind i en ny fase af livet, hvor hun ser mange muligheder åbne sig i en ny freelance-tilværelse.

»Jeg satser meget på at skulle videreføre Bournonville-traditionen og vil selvfølgelig gerne være en del af teamet på balletskolen, der underviser i Bournonville,« siger fødselaren, der med sin store musikalitet og sikre teknik, kombineret med poesi, ynde og udtryksfuld mimik, er en af sin generations mest brillante Bournonville-dansere.

Det havde den internationale presse også øje for til den store Bournonville-festival i 2005, hvor Gudrun Bojesen sammen med Thomas Lund, der har været hendes vigtigste partner gennem karrieren, var et helt suverænt Bournonville-par.

Sidste sæson høstede hun store anmelderroser i London og New York, da hun sammen med kolleger fra Den Kgl. Ballet deltog i den succesrige »Bournonville Celebration Tour«.

»Hun er helt vidunderlig,« skrev den anerkendte amerikanske kritiker Deborah Jowitt om Gudrun Bojesen i titelrollen i »Sylfiden«. En glansrolle som Gudrun Bojesen gennem årene har danset i mange forskellige lande og med mange forskellige partnere. Og i sin tolkning har hun formået ikke bare at gøre Sylfiden til et svævende, flygtigt drømmebillede, men også en lokkende og lidenskabelig kvinde af kød og blod.

Opvokset som balletbarn på Det Kgl. Teaters balletskole og med tidlig inspiration fra sin mors moster, danseren og Bournonville-pædagogen Edel Pedersen, har Gudrun Bojesen fra barnsben fået Bournonville-stilen ind under huden. Hun har danset hele Bournonville-repertoiret og har tilmed bevæget sig ind i mandsdansens verden i den muntre Jockey-dans. I 2013 debuterede hun som Bournonville-iscenesætter med Den Kgl. Ballets nyopsætning af »La Ventana«.

Men Gudrun Bojesen har sandelig også sans for andet end Bournonville. I 2000, hvor hun blev udnævnt til solist, dansede hun inden for blot to uger for første gang både Odette/Odile i »Svanesøen« og Aurora i »Tornerose«. Året efter blev hun udnævnt til solodanser, og hun har danset fremtrædende partier i balletter af vidt forskellige koreografer lige fra Balanchine, Lander og Flindt til Ratmansky, Sidi Larbi Cherkaoui og yndlingskoreografen, Jirí Kylián. Altid med tanke bag sine trin.

Et af karrierens helt store og sublime højdepunkter blev hendes stærke og dybt bevægende fortolkning af titelrollen i John Neumeiers »Kameliadamen«, da balletten kom på repertoiret i 2012. Hun blev da også hædret med en Reumert som årets danser for sin pragtpræstation.

Blandt de mange andre hædersbevisninger, Gudrun Bojesen har modtaget gennem årene, er Teaterjournalisternes fineste pris, Teaterpokalen, og Wilhelm Hansen Fondens hæderspris.

På grund af barselsorlov er den oprindeligt planlagte afskedsforestilling med Gudrun Bojesen 16. april aflyst.

»Mit mål er at træne op til sommer, så jeg måske kan medvirke i en form for afskedsforestilling til efteråret,« fortæller fødselaren.