Tyske mestre

The Notwists forening af rock og elektronica har sjældent lydt smukkere end på »Close To The Glass«.

Det tyske band The Notwist. PR-foto Fold sammen
Læs mere

Det må være en speciel følelse at have fundet et udtryk, som siden inspirerer rigtig mange andre. Så mange at man næsten drukner i mængden af efterfølgere.

The Notwist har begået en stribe album, der blander electronica og popsensibel indie-rock – også kaldet indietronica – på måder som har dannet skole. Ingen har nu gjort det så godt som tyskerne, og i dag er albummet »Neon Golden« fra 2002 en nyklassiker, og samme status fortjener den seks år yngre »The Devil, Me + You«.

Men det er også meget let at tage kvartetten, der engang var et post hardcore-band, for givet, fordi de snart sagt altid udgiver gode, slidstærke album. Det gælder også deres ottende udspil, »Close To The Glass«, som er en sirligt konstrueret, men også lyslevende og poetisk lytteoplevelse, hvor hjertet er den smukke »Casino«.

»To say I’m not here for the money/is just another word for broke«, synger Markus Acher her, omgivet af traditionelle instrumenter – guitar, tamburin, trommer, bas - og de resignerende vers og den tyske accent hviler på en dejlig, lavmælt melodi.

Tilgængelighed og dybde

Netop Markus Achers flade, lidt anæmiske stemme er ofte det uperfekte i The Notwists perfekte sange, som med stor sikkerhed forener teknologi med strenge og skind. Som i den fortrinlige »From One Wrong Place To The Next«, der giver mindelser om Four Tets kompositioner, men samtidig rummer den særlige the notwistske atmosfære, der er regulær vellyd, uden at det nogensinde bliver udvendighed og pynt.

»Close To The Glass« er i det hele taget et af det til dato mest vellykkede og konsistente, men også tilgængelige udspil fra tyskerne. Og en lytter, som intet kender til The Notwist, vil uden videre kunne nyde den hypermelodiøse, tempofyldte »Kong« eller den lyriske, hjemsøgte »Run Run Run«, mens fans måske vil holde endnu mere af den ni minutter lange, smukt svungne »Lineri«.

Nyskabende er det måske ikke længere. Men det er stadig en nydelse at være i selskab med The Notwist. Der stadig er fulde af twists.

Hvem: The Notwist.

Hvad: »Close To The Glass«, City Slang/Playground Music.