Danmarks flinkeste band uddeler tiltrængte krammere på smukt lockdown-album

AOK
Musik
Anmeldelse

Håbet er lysegrønt på Efterklangs nye album, »Windflowers«. Det lyder som en drøm, men savner også de helt afgørende melodier.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efterklang er på én og samme tid Danmarks mest beskedne og mest ambitiøse band. På den ene side udgøres kernen af orkesteret af tre undselige sønderjyder, der ikke gør meget væsen af sig. Udover at virke som nogle ekstremt flinke fyre, der sender sokker til deres mest loyale fans.

På den anden side er der nærmest ingen grænser for, hvad de kan få til at ske med og omkring deres musik. Længe før Mø og Lukas Graham indtog alverdens streaming-hitlister, turnerede Efterklang rundt i hele verden og blev udgivet på verdens måske bedste indie-label, »4AD«.

Efterklang er et dansk band, der består af de tre barndomsvenner, Mads Brauer, Casper Clausen og Rasmus Stolberg. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

De har spillet koncerter med symfoniorkestre verden over på finkulturelle højborge så langt væk som Operahuset i Sydney. Da de skulle producere deres fjerde album, »Piramida«, rejste de til Svalbard for at sample de hjemsøgte lyde af en gammel russisk kulmineby.

Siden Efterklang blev sat på midlertidig pause i 2014, har medlemmerne sammen udgivet to album under bandnavnet Liima og skabt musikken til operaen »Leaves: The Colour Of Spring«. »Altid sammen« var derfor også en passende titel til Efterklangs dansksprogede comeback-album fra 2019.

Det helt store genkomst blev det dog ikke til, for et halvt år efter udgivelsen lukkede hele verden som bekendt ned. Efterklang måtte aflyse al planlagt turnévirksomhed og havde pludselig alverdens tid til at skabe mere ny musik.

Resultatet af lockdown-anstrengelserne kan høres på gruppens nye album, »Windflowers«. Anemonen er som bekendt en forårsbebuder, og håbet er da også lysegrønt på de ni nye sange. Det lyder på mange måder, som om Efterklang har forsøgt at skabe en kærlig omfavnelse – eller en lydlig krammer, om man vil – i en tid, der indtil for ganske nylig har været præget af fysisk afstand.

»Let me into your heart / let me open your eyes«, lyder det med et for Efterklang usædvanligt nærvær på åbningsnummeret »Alien Arms«, der lader skønheden folde sig ud med en lige så usædvanlig tålmodighed og ro.

Det danske indieband Efterklangs nyeste album hedder »Windflowers«. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Modspil til inderligheden

Det er et rart sted at befinde sig, Efterklangs nye plade. Midt mellem det organisk håndspillede og flimrende elektronik. »Hold me close when you can,« synger forsanger Casper Clausen i inderlig falset på den smukke ballade af samme titel. Det føles som et kram, man godt gider få.

Men det er også lige før, det bliver for meget af det gode med al den fodslæbende inderlighed. Heldigvis skruer Efterklang op for energien på albummets nok bedste nummer, »Living Other Lives«, hvor trommemaskinens maskinelle fremdrift forankrer de himmelstræbende kor i en jordisk dansende krop. Et træk, der bliver taget endnu længere ud på afslutningsnummeret, »Åbent sår«, der tripper kalejdoskopisk ud i flere minutter over et (relativt) tungt fire-i-gulvet-beat.

Det er og bliver en af Efterklangs helt store forcer; evnen til sømløst at blande klassisk og rytmisk instrumentering med det programmerede og syntetiske. De gamle skel bliver opløst, og tilbage står skønheden. Som desværre ikke altid matches af helt så fængslende melodier.

Det gør »Windflowers« til en smuk og svævende drøm, der står knivskarpt, så længe den varer. Men som også er underligt svær at genkalde sig, når den er slut.

Efterklang. »Windflowers«. City Slang.