TV-nævn indleder ny sag mod ROJ TV

Radio- og tv-nævnet indleder en ny tilsynssag over for ROJ TV.

Demonstrationer foran Byretten i København tirsdag d.10.januar 2012, hvor dommen i straffesagen mod den kurdiske tv-station ROJ TV afsiges. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Henriksen

Radio- og tv-nævnet indleder en ny tilsynssag mod den omstridte TV-kanal ROJ TV. Det oplyser nævnet i en pressemeddelelse mandag.

Beslutningen fra TV-nævnet sker på baggrund af byrettens dom i straffesagen mod ROJ TV, oplyser Radio- og tv-nævnets formand, Christian Scherfig.

Den kurdiske TV-station blev af Københavns Byret dømt for at fungere som et talerør for den kurdiske terrororganisation PKK. Byretten fandt det også bevist, at de væsentlige redaktionelle beslutninger på stationen bliver truffet i Belgien, hvilket strider mod reglerne, hvis man skal have sendetilladelse i Danmark.

- Byrettens dom fremhæver flere forhold, der kan være relevante for en vurdering efter radio- og fjernsynsloven. Ud over spørgsmålet om udsendelsernes indhold, gælder det spørgsmålet om PKKs indflydelse på de redaktionelle beslutninger og spørgsmålet om, hvor de væsentlige redaktionelle beslutninger træffes, oplyser Christian Scherfig.

Ifølge Christian Scherfig vil nævnet nu »indhente oplysninger om såvel programvirksomhed som omstændighederne omkring de redaktionelle beslutninger og på den baggrund foretage en vurdering af, om registreringen kan opretholdes«.

Radio- og tv-nævnet kan ikke oplyse, hvor længe sagsbehandlingen vil vare, Det skyldes blandt andet, at man skal have oversat udsendelserne.

Foreløbigt er det allerede slut med TV fra Danmark. Natten til mandag gik ROJ TV i sort, efter de to teleudbydere, der har distribueret ROJ til seere i Europa og Mellemøsten, slukkede for signalet.

Selskabet Eutelsat meddelte allerede i sidste uge, at man ikke længere vil sende ROJ TV på grund af terrordommen i Københavns Byret. Nu har kanalens andet satellitselskab, Eurobird, fulgt trop, og dermed er det ikke længere muligt at se ROJ TV. Stationen vil dog fortsat sende sine udsendelser på nettet.

ROJ TV har anket Byrettens dom til Landsretten.