»Hvis vi skulle styre landet, så kunne vi også det«

Skuespillere og komikere Louise Mieritz og Ditte Hansen har skrevet tekster sammen de seneste syv år og beskriver deres kreative samarbejde som »en forelskelse«. Fra 21. februar er de aktuelle med komedien »Mågens« på Nørrebro Teater, der er en opdatering af selveste Tjekhov.

Makkerparret Ditte Hansen og Louise Mieritz. Sammen har de skrevet stykket "Mogens", som er en moderne komedieopdatering af Anton Tjekhovs teaterklassiker "Mågen". Fold sammen
Læs mere
Foto: Sophia Juliane Lydolph
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er sin sag at blive bedt om at modernisere en klassiker. Det var ikke desto mindre opgaven, da Louise Mieritz og Ditte Hansen blev kontaktet af den daværende chef for Nørrebro Teater, Kitte Wagner, der bad dem lave en helt ny komedieversion af Tjekhovs »Mågen«.

»Vi fik frit slag i bolledejen,« siger Louise Mieritz og fortæller, at de er gået til opgaven med respekt og så vidt muligt at forsøgt at bevare Tjekhovs – gode – karakterer, bare i opdateret form. Løjerne foregår nu i noget der minder om Tisvildeleje, mens hovedrollen Konstantin er gået fra at være dramatiker til multikunstner.

»Han er sådan et Kristian Leth-multitalent: musik, poesi, lidt film, lidt… af det hele,« siger Ditte Hansen. »Tjekhov er meget satirisk i forhold til sin samtid, og det har været sjovt at starte forfra og sige: Hvad er det for en satire, vi kan lave på kunstnermiljøet? På den der trang til at give sit liv indhold og mening ved at være på. For hvis alle vil være på scenen – hvem er der så tilbage til at se på dem?«

Svaret er indlysende: ingen. Kompasset peger direkte mod vores egen navle.

Nørrebro Teater har de seneste 15 år været bannerførende i sammensmeltningen af traditionelt teater og standup, og Ditte Hansen og Louise Mieritz har ladet sig inspirere af begge skoler i arbejdet med »Mågens«. Blandt andet ved at involvere publikum direkte og lade karaktererne tale for dem nede i salen:

»Der må godt være nogen der siger »gud, hvor sidder man dårligt på de her stole« eller »keder man sig ikke hurtigt?« En, som er idealist og synes, at når vi har taletid, skal den også bruges til at fortælle om noget vigtigt – som global opvarmning eller sådan noget. Og en anden, der siger, at vi godt må få lov at flygte fra hverdagen. Og midt i det har vi så lavet Onkel Mågens, der er en klovn.«

En rigtig klovn vel at mærke. Som repræsenterer ånd og poesi over de verdslige skuespillere, der ikke synes, at de har tid til hans langsomhed.

»Vi slår til højre og venstre, som man jo gør, når man laver satire, men vi håber, at udsagnet bliver, at teater og poesi er vigtigt.«

På deres måde

Ditte Hansen og Louise Mieritz mødtes på scenen, da de begge var med i »Kvindernes hævn« i 2007, også på Nørrebro Teater. Her mærkede de for første gang, at kreativiteten boblede mellem dem. Siden blev de spurgt, om de ville være værter for Bodil-prisuddelingen, hvor de selv skulle stå for tekster og små sketches om filmbranchen.

»Allerede til det første møde sagde Louise, efter at filmkritikernes chef havde snakket færdig, »det er meget fint, men det bliver på vores måde«. Og jeg kiggede på hende og tænkte: »Jeg tror liiiige, jeg hægter mig på herovre«,« siger Ditte Hansen med et grin. »Jeg havde brug for lidt af det der »på vores måde«.«

Det blev til i alt tre Bodil-shows »på deres måde«. Sideløbende begyndte Ditte Hansen og Louise Mieritz at skrive numre til Cirkusrevyen, hvor Ditte Hansen har været en fast del af ensemblet siden 2005, samt andre fælles projekter som udover »Mågens« blandt andet tæller en TV-serie for DR samt et stykke til Odense Teater, der ligesom TV-serien får premiere til efteråret.

»Vi er myreflittige,« siger Ditte Hansen. »Og så er vi gode til at sige ja og udnytte, at vi er to hjerner, der hele tiden spiller op mod hinanden. Når man sidder alene, stopper man hele tiden sig selv, men når vi siger ja, så gør vi det bare, så kommer selvcensuren, nej’et, meget senere. Det gør, at vi faktisk får produceret rigtigt meget på papiret, som vi så skriver om og forfiner.«

»Det må jo betyde, at vi er trygge ved hinanden,« indskyder Louise Mieritz. »Vi siger nogle gange: »Vi starter med at skrive noget dårligt, som der ikke er nogen andre, der skal se,« og så er det ikke noget problem at skrive, fordi vi er fuldstændigt frisat. Vi er også uhyggeligt enige og i symbiose smagsmæssigt, derfor er der meget kort til »kunne det være sådan?« »JA!« »og kunne det være sådan her?« »JA, det er sjovere«. Der er noget sindssygt nemt over den tone, vi har fundet frem til.«

Snart på TV

Sammen er de også modigere.

»Jeg ville ikke kunne sidde og raffinere Tjekhov uden Louise,« udbryder Ditte Hansen. »Med Louise har jeg ikke den dér stemme, der siger: »Hvem tror du, du er?« Jeg kan bestige alle bjerge. Og hvis vi skulle styre landet, så kunne vi også det – vi skulle bare lige læse på det først.«

»Ja, det er helt tosset, men det er klædeligt, når man skal skrive noget. Så skal der tids nok komme nogen og sige »klap lige hesten«,« siger Louise Mieritz,

»Ja, og det kommer,« nikker Ditte Hansen. »Og så er det også godt at være to.«

Louise Mieritz og Ditte Hansen fik sidste år et fælles kontor, og i takt med at skrivefællesskabet er blevet mere etableret, er det også kommet til at fylde mere end skuespillet. Og det er helt i orden.

»Jeg føler mig sindssygt heldig over at have mødt dig. Tænk, hvis jeg havde sagt nej til »Kvindernes hævn«,« siger Louise Mieritz med slet skjult skræk i stemmen. »… Ja, for det er jo ikke hvem som helst, man kan det her med. Det er en form for forelskelse.«

Til efteråret bliver forelskelsen til allemandseje, når Louise Mieritz og Ditte Hansen springer ud som – en version af – dem selv i TV-serien »Ditte og Louise«, der handler om to skuespillerinder i midten af 40erne, der ikke helt er blevet til det, de havde regnet med, og som derfor er lidt bitre. Men så finder de en indbyrdes energi til at sige »vi laver sgu noget selv, ligesom drengene, det kan vi godt, selv om vi har både alderen og kønnet og alt muligt andet imod os.«

Inspirationen er, selvfølgelig, Casper Christensen og Frank Hvam i »Klovn« – som Louise Mieritz udtrykker det: »Tak til Casper og Frank for at have vænnet hele Danmark til det pinlige rum,« men også komikere som Louis C.K., der udleverer sit eget liv i serien »Louie« og film som »Thelma and Louise« og Christian Braad Thomsens »Koks i kulissen« med Anne Marie Helger og Helle Ryslinge.

Ingen pauser

Selv om Ditte og Louise i serien ikke er Ditte og Louise i virkeligheden, har de lånt en masse fra deres egne liv og personligheder.

»Vi synes, det er sjovest, når pilen peger på os selv,« siger Louise Mieritz og kommer med et eksempel; »»Ditte« kan ikke sige nej, og »Louise« kan ikke sige undskyld. Hun vil altid mene, at hun er klogest – og så er det jo sjovt, når hun ikke er det.«

Og det er ikke alt for langt fra sandheden. »Jeg er blevet meget mere besværlig af at være sammen med Louise,« siger Ditte Hansen. Tidligere var jeg meget mere ja-siger. Ja, det skal jeg nok. Ja. »Kommer du ind i TV2 og bager en kage?« Ja, det må jeg hellere gøre! Der har Louise lært mig at fokusere, så jeg kan se, at jeg ikke skal sende min energi rundt, men fokusere på det her – som jo også er det, jeg helst vil.«

»Jeg har til gengæld lært at lytte bedre til andre,« siger Louise Mieritz. »Jeg havde sådan et »nej«, der altid kom først – og som også er i Louise-karakteren. Når jeg får en mail, ligegyldigt hvad der står i den, også hvis det er et jobtilbud, så er det »nej nej nej nejnejnej«, mens jeg læser den. Hvad handler det om? Jeg er åbenbart for fin til det hele – skråstreg bange.«

Og det er der plads til. Der er plads til det hele.

»Der er 100 procent tillid i vores samarbejde, og det er så trygt, at der ikke findes forfængelighed og smålighed. Det er sundt,« siger Ditte Hansen. »Og meget uneurotisk,« medgiver Louise Mieritz. »Jeg har arbejdet sammen med mange andre, hvor neurosen ligesom kommer i vejen – vi er jo alle sammen neurotiske, men det gør noget, at man skal veje sine ord.«

»Præcis, og det gør, at vi kan gå helt tydeligt efter bolden, og det er altså ret sjældent, at man kan det,« siger Ditte Hansen, der har bemærket, at nogle synes, de kan have en lidt hård tone. »Men det er jo bare fordi, der ikke er det der lag, hvor jeg skal være bange for at såre dig. Der er kærlighed og respekt, og det gør, at der er basis for reel udvikling, og for at lære noget om sig selv.«

»Ja. Jeg stoler 100 procent på, at du vil mig det bedste. Der er ikke noget med, at du i virkeligheden hellere ville have haft, at showet kun hed »Ditte«.«

Det eneste Louise Mieritz og Ditte Hansen er dårlige til sammen, er at holde pauser.

»Vi har en tendens til at glemme det. Men det er fordi, det er så sjovt og lystfyldt. Jeg glæder mig til at komme på arbejde hver eneste dag,« siger Ditte Hansen.

Efter »Mågens« skal Ditte Hansen i gang med prøverne på årets Cirkusrevy, mens Louise Mieritz er på scenen i komedien »Perplex« på Bellevue Teatret fra 21. marts. Men kan de overhovedet finde ud af at arbejde sammen med andre?

»Nu må vi se,« siger Ditte Hansen. »Forhåbentlig får vi noget ny inspiration og mødes så igen i denne her base. Men det kan da godt være, at de andre kommer til at virke lidt fjollede i forhold til Louise …«

»Mågens« kan ses på Nørrebro Teater 21. feb. - 19. april.