Familien Simpson fejrer stort jubilæum i god form

Søndag blev episode 600 af den populære tegneserie-sitcom The Simpsons vist på amerikansk TV. Serien er et hovedværk i amerikansk tv-fiktion, mener ekspert.

Arkivfoto Fold sammen
Læs mere
Foto: GABRIEL BOUYS

Hver søndag sætter de sig tilrette i den brune sofa i den lyserøde dagligstue. Der bliver tændt for TV’et. Faderen, moderen, sønnen og de to døtre. De er billedet på den amerikanske familie i al dens absurditet, for mage til obskur livsførelse og -anskuelse ser man (forhåbentligt) kun i Springfield, i 2D.

Seriens administrerende producent, Al Jean, fremhæver den lille familie af hovedkarakterer som som hele grundlaget for serien - det andet er bare stafage:

»Serien har altid handlet om en familie, og den var skrevet i et voksent sprog, der gjorde, at folk kunne relatere sig til den, lige meget hvem de var. Siden da har vi bare arbejdet rigtigt hårdt,« fortæller Al Jean til CNN.

Og spørger man Tobias Bukkehave, dansk ekspert i tv-serier og forfatter til bogen »50 tv serier du skal se,« er The Simpsons et af tv-fiktionens hovedværker:

»Der er ingen tvivl om, at The Simpsons er et monumentalt fænomen i amerikansk tv-fiktion. Selvom den er animeret, har serien haft samme samlende effekt som store sit coms som Friends og senest Mordern Family. The Simpsons er netop en klassisk sitcom i den forstand, at den er samlende - noget alle snakker om mandag morgen i kantinen,« siger Tobias Bukkehave.

Og det er noget af en merit, som serien fik søndag. Den eneste anden primetime tv-serie til at overgå 600 episoder er »Gunsmoke,« som blev sendt fra 1955 til 1975, har rekorden for flest episoder med 635. Det skriver mediet CBS.

»Den popkulturelle impact, serien har haft, er overvældende. Seriens ikonografi er overalt. Homers ansigt er eksempelvis så ikonisk, at det optræder på alt fra baseball-kasketter over sutsko til forsiden på seriøse tidsskrifter. Det giver god mening at sige, at The Simpsons er et af de alle tungeste populærkulturelle brands overhovedet,« understreger Tobias Bukkehave.

Arkivfoto. Skaber Matt Groening (venstre) og producer Al Jean fotograferet i 2007 i forbindelse med premieren på Simpson the Movie. Fold sammen
Læs mere
Foto: Paco Campos.

Tv-serien Simpsons blev skabt af Matt Groening for tv-selskabet Fox og blev vist for første gang i december 1989. Den har gennem dens nu 28 sæsoner og 600 afsnit været et tidstypisk, karikeret billede på en amerikansk familie.

»Serien har altid været god til at fungere som samtidskommentar og bruge det, der rører sig i tiden. Der sker ikke noget skelsættende i amerikansk kultur, uden at Matt Groening og hans hold disker op med en kommentar til det,« siger Tobias Bukkehave.

Kommet for at blive

Og millioner af mennesker verden over ser med, når den sennepsgule familie og de omkring 150 bikarakterer og kendte gæster, der har været med gennem tid, ruller sig ud. Sidste sæson havde gennemsnitligt 4 millioner seere pr afsnit. Det er væsentligt mindre, end serien havde i dens første år i starten af 90’erne, men konkurrencen fra serie som South Park og Family Guy og også tiltaget. Men Simpsons er en liga for sig, mener Tobias Bukkehave:

»Serien har en masse energi, og netop fordi den er animeret, har den kunne skeje ekstra ud. Det er svært at forestille sig en live action tv-serie, hvor vi på samme måde griner af, at seriens hovedkarakter jævnligt kvæler sin søn.«

Findes The Simpsons om 20 år?

»Det er svært at sige noget om, hvad der sker i mediebilledet om tyve år. Det er lang tid i den forbindelse. Men, Jo, i princippet er det muligt. Serien har jo vist, at den kan overleve tidens tand, så hvis de kan holde den her aktualitets-kadence, så hvorfor ikke? Det er jo også en serie, der kunne fungerer strålende som web-tv uafhængigt af den døende flow-model.«

Kom med ind i stuen

I anledningen af de 600. afsnit er den særlige åbningsscene, hvor man følger hver af medlemmerne hjem fra deres daglige gøremål for at ende på lårene af hinanden i sofaen, blevet produceret i virtual reality, hvor man som seer får en plads i sofaen ved siden af familien.

Det er den første primetime tv-serie til at benytte sig af virtual reality, men det virker desværre kun, hvis man har adgang til den amerikanske udgave af app-store.