Eurovision Song Contest: Wien vil markere sig som frisindets by

Østrigs hovedstad vil bruge Eurovision Song Contest 2015 til at markere sig som frisindets og tolerancens by, siger Wiens borgmester. Og Østrig planlægger et langt billigere show end det danske i 2014.

Conchita Wurst vandt i København i 2014 og gjorde dermed Østrig til værtsland i år. Foto: EPA
Læs mere
Fold sammen

I København kom tre kæmpestore betonsøjler i vejen, da man besluttede at afholde Eurovision Song Contest i den gamle industribygning, B&W-hallerne, på Refshaleøen.

Søjlerne skulle først fjernes, så DRs kameraer fik plads til panoramaoptagelser under showet, og da det var slut, skulle søjlerne opføres igen. Den lille gimmick, at forvandle en utæt industrihal til toptunet musiktempel, var en af hovedårsagerne til, at regningen for showet blev 100 millioner kroner højere end budgetteret og endte på 334 millioner kroner, og at Eurovison 2014 endte som en økonomisk skandale.

Noget lignende vil formentlig ikke gentage sig i Wien, der er vært for årets Eurovision Song Contest fra 19. til 23. maj.

OFR, Østrigs pendant til DR, har besluttet, at showet skal afvikles i Wien Stadthalle, der udover at være Østrigs største sted til koncerter, sportskampe og andre store events, også i europæisk målestok, er førende på dette område.

Dermed har den østrigske public service-station valgt en økonomisk sikker løsning i modsætning til DR, som valgte B&W-hallerne med det formål at tilføre Eurovision et nyt, moderne, råt storbyimage.

Regningen for Eurovision i Wien er budgetteret til 36,7 millioner euro svarende til 274 millioner kroner, skriver den østrigske erhvervsavis Wirtshafts Blatt. Langt mindre end showet i København, der endte på 334 millioner kroner.

Ifølge østrigske medier frygter arrangørerne i Wien ikke at ende i et økonomisk morads, som det skete i København. Bortset fra mindre udgifter til afkøling og brandsikring er der nemlig ingen byggeomkostninger, som kan løbe løbsk.

Fest foran rådhuset

Pengene til årets show i alperepublikkens hovedstad kommer fra public service-virksomheden ORF (25 millioner euro) og bystyret i Wien (11,7 millioner euro). ORF regner med indtægter på billetsalg, sponsoraftaler og deltagerbidrag på ti millioner euro. Wiens bystyre vil gøre Eurovision til en byfest med storskærm og boder foran rådhuset. En plads der permanent er indrettet til den slags arrangementer samt en række arrangementer rundt om i byen.

Det skal være en grøn begivenhed, og derfor sparer man på engangsbestik og -service, bruger LED-teknik og offentlig transport så vidt muligt. 10.000 hjerteformede skilte med teksten »12 points to go... Vienna Parks« vil blive spredt rundt om i byen, og 150 blomsterbede med 150 menneskefigurer i naturlig størrelse skal fungere som photo locations for turister.

Ligesom i Danmark har hovedstad og provins i Østrig dystet om værtskabet. Oprindeligt viste syv forbundslande interesse, og til sidst stod valget mellem Graz, Innsbruck og Wien, og som i Danmark løb hovedstaden af med sejren.

Sloganet for begivenheden er »Building Bridges«, og arrangørerne vil bruge den til at markedsføre Wien som frisindet, tolerant og mangfoldig.

»Wien har de seneste år, f.eks. gennem Life Ball (årlig godgørende event som oplyser om HIV, red.), positioneret sig aktivt med hensyn til ligeberettigelse af seksuel orientering og diversitet. Denne gruppe er af særlig betydning for Eurovision Song Contest over hele Europa,« siger Alexander Wrabetz, generaldirektør for ORF, til Kronen Zeitung.

Dansk kender: Østrig gør det på sin måde

Ifølge danskeren Bjørn Erichsen – tidligere mangeårig direktør for European Broadcast Union (EBU) i Geneve, som står bag Eurovision Song Contest, og nu international TV-rådgiver – er det eneste økonomiske krav, som EBU stiller til den vindende broadcaster, i dette tilfælde ORF, en økonomisk garanti på ti millioner schweizer franc (ca. 72 millioner kroner), så man er sikker på, at showet kan produceres.

»Derefter blander EBU sig ikke i budgettet, bl.a. fordi Eurovision Song Contest laves så forskellige steder som Kiev, Istanbul, Wien og København, hvor man har forskellige regnskabsprincipper, bl.a. for afskrivning, og forskellig økonomisk formåen,« siger Bjørn Erichsen.

Han mener ikke, at de store budgetoverskridelser i København har gjort stort indtryk uden for Danmark.

»Det er sikkert også sket i mange andre lande ... når først der går ambitioner i den, og man vil lave det så flot som muligt. Hvert land må gøre det på sin måde. Hvis Moldova eller Albanien havde vundet, så ville man have haft et budget på maksimum ti millioner schweizer franc. Jeg synes ikke, at det gør noget, at der er forskel. Man kan lave en charmerende, billig udgave, man kan opstille en økonomisk ramme, og man kan lave det efter regning. ORF er en stor, stærk og dygtig broadcaster, og de laver det på deres måde uden at kigge til København,« siger Bjørn Erichsen.