Sia trodsede popkoncertens konventioner på Smukfest

Den enigmatiske popkunstnerinde stak en velplaceret performativ kæp i hjulet på Skanderborgpublikummets magelige folkelighed.

Smukfest 2016 Sia ankom til Bøgeskoven med totalteater og smuk vokal. Fold sammen
Læs mere
Foto: Helle Arensbak

Var de skanderborgske bøgeskove med et trylleslag pludselig blevet forvandlet til et lille eksperimentalteater fra New York on tour? Det skulle man næsten tro. Den enigmatiske, australske popkunstner Sia – med en tyk og fed streg under kunstner – formåede totalt at tage røven på Skanderborgpublikummets forventninger om hvad en koncert er og bør være.

Hendes fremragende optræden på Bøgescenen var nemlig mere et mangefacetteret totalshow, en slags bizar avantgardemusikvideo opført på scenen, end det var koncert i traditionel forstand. Her var ingen musikere, alt var backtracket, ingen publikumskontakt, ingen »hvad så, er I der Skanderborg?«. Sia selv stod diskret lidt tilbage på scenen med ansigtet gemt bag sin karakteristiske sort/hvide paryk med en overdimensioneret sløjfe i håret. Herfra sang hun sine smertz-tyngede popsange.

Hovedaktørerne derimod var i stedet de dygtige og normalitetstrodsende dansere. I særdeleshed den 13-årige genialitet Maddie Ziegler, som også optræder i flere af Sias musikvideoer. Det er i sandhed imponerende hvordan et så ungt menneske formår at sætte menneskelig tvivl, splittelse, melankoli og galskab i kropslige bevægelser. Hendes aparte mimik.

Optisk illusion?
På storskærmene medvirkede også skuespillerne Paul Dano og Kristen Wiig i forskellige roller. Men var det også, dem som optrådte på scenen? Og var det Maddie Ziegler? Eller var det illusionen om at de var på scenen, som vi blev forført af. Der var dansere på scenen. Men var det disse tre celebs, eller var det replikanter, som en-til-en gengav koreografierne, vi så på skærmen? Det var rent David Copperfield. Med David Lynch-Instagram-filter. Sia fuckede vidunderligt med vores hjerner. Optisk illusion.

Og sideløbende med det illusionistiske performance-show fik vi alle Sias største hits. Den kække festhyldest »Cheap Thrills«, det skrøbelige selvportræt »Elastic Heart«, afdæmpede versioner af Rihannas »Diamonds« og David Guetta-samarbejdet »Titanium« samt afslutningsvis, aber natürlich, den suveræne popbasker »Chandelier«, hvor lunger og følelser blev sunget fuldt ud.

Sia stak en seriøs performativ kæp i hjulet på Smukfest-publikummet. Vi vidste ikke hvad der ramte os. Der var noget at tænke over og fortolke på. Det var sgu tiltrængt. Rart at få sin virkelighedsopfattelse sat på prøve.

Hvem: Sia
Hvor: Smukfest, Bøgescenerne, fredag.