Stress er chefens ansvar

Chefer i det offentlige skal lære at forhindre stress på netop deres arbejdsplads.

Foto: Modelfoto/Colourbox.
Læs mere
Fold sammen
Nu skal cheferne i det offentlige i træningslejr. Det er nemlig chefens ansvar, når medarbejderne går ned med stress.

En ny kampagne for 20.000 offentlige ledere udstyrer dem med en pakke med al den seneste viden inden for stress og trivsel, skriver Politiken søndag.

"Stress rammer individuelt, men skal løses i fællesskab. Stress handler altid om, at den enkelte oplever, at der ikke er balance mellem krav, ressourcer og forventninger. Stress kan kun håndteres ved at genskabe den balance. Og her spiller cheferne en nøglerolle. Det er dem, der skal sætte fokus på stress og manglende balance," siger Palle Ørbæk, der er direktør for Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

I øjeblikket forsvinder en million arbejdsdage om året ud i den blå luft, fordi medarbejderne ikke kan overskue at gå på arbejde på grund af konflikter, umulige arbejdsopgaver og stress.