Kunsten at lede opad med overbevisning

En ny direktør skal overbevises om, at han har brug for pressetræning, selvom han selv synes, han er verdensmester i mediehåndtering.

Foto: Czanner.
Læs mere
Fold sammen

En nyansat direktør i et forsikringsselskab afviste i sidste uges ledelsesdilemma at modtage pressetræning og satte dermed kommunikationschefen i et dilemma. For hvordan får man én, der står højere i magthierarkiet til at makke ret?

Læs sidste uges dilemma her.

Rådgivningschef Niels Henriksen synes, at udfordringen er til at få øje på:

»Kommunikationschefen i dilemmaet kan måske være fristet til at lade den nye direktør sejle sin egen sø. Hvis han ikke ønsker at tage imod gode råd om mediehåndtering, kan han jo lære det på den hårde måde i stedet,« forklarer Niels Henriksen, som dog kraftigt fraråder den fremgangsmåde:

»For det er en taktik, der kan ramme som en boomerang. Kommunikationschefen sidder inde med en viden om, at direktøren måske ikke er så skarp til pressehåndtering, som han foregiver. Det bevidner en række videoklip, han har fundet på nettet. Så hvis den nye direktør dummer sig i medierne og skader selskabet, får kommunikationschefen et medansvar for miseren,« forklarer Niels Henriksen.

Derfor er der ingen vej udenom for forsikringsselskabets kommunikationschef. For selskabets skyld må han få det nyansatte medlem af direktionen i tale. Niels Henriksen anbefaler, at kommunikationschefen i første omgang spørger direktøren, om han har fået feedback på de konkrete tv-interviews, han har fundet på nettet.

»Måske har direktøren faktisk lært noget af sin erfaring med interviews, der gik dårligt. Han har måske oven i købet modtaget medietræning efterfølgende. Det ved kommunikationschefen på den nye arbejdsplads dybest set ikke,« siger Niels Henriksen, der altså anbefaler løsning nummer et.

Niels Henriksen fortæller, at det altid er nyttigt at bruge fakta, når man skal lede opad. I dette tilfælde kan kommunikationschefen for eksempel give udtryk for, at direktøren fik nogle urimelige spørgsmål i det gamle tv-interview for på den måde at komme ind på, hvad man kan gøre ved det, når man står i en svær interviewsituation.

»Det vigtigste er, at både kommunikationschefen og direktøren er på det rene med, at de begge er ansat til at varetage forsikringsselskabets interesser bedst muligt. Hensynet til virksomheden må gå frem for en direktørs selvtilstrækkelighed og en kommunikationschefs umiddelbare irritation over at blive afvist,« siger Niels Henriksen.