Sig farvel til samlebåndsledelse

Meget af den ledelse, vi gør op med i dag, stammer fra industrisamfundets samlebånd, hvor det gav god mening at have fokus på timer.

Foto: Monkey Business Images. Foto: Iris
Læs mere
Fold sammen

I sidste uges ledelsesdilemma var afdelingschefen Rikke tiltrådt i et nyt job, hvor de 20 medarbejdere har langt mere fleksible rammer, end Rikke er vant til. Rikke skulle finde ud af, om hun skulle følge sin egen overbevisning og gå efter at ændre kulturen i afdelingen – eller om hun skulle overtage sin forgængers ledelsesstil, som medarbejderne tydeligt trives med.

Du kan se dilemmaet her.

»Som leder forvalter du ansvar, ikke timer. Det er vigtigt at holde sig for øje. Vi køber så at sige det, der er inde i folks hoveder – ikke deres tilstedeværelse,« fastslår Henning Korsbæk Frandsen, ledelsesrådgiver hos Lederne.

Når man alligevel på moderne arbejdspladser støder på ledere, der gerne vil have, at medarbejderne er til stede på arbejdspladsen i et fast tidsrum, skyldes det, at læringsprocessen som leder i høj grad består af at se på, hvordan ens egne ledere har ageret.

»Det kræver mod at gøre op med den traditionelle ledelse, hvis det er den eneste, man har kendt. Men jeg mener, at Rikke skal bytte sit fokus på timer ud med fokus på ansvar, kompetencer og engagement. Afdelingen har performet fint, resultaterne er gode. De har blot gjort det på en anden måde, end Rikke er vant til,« siger Henning Korsbæk Frandsen.

Ledelsesrådgiveren anbefaler løsningsmulighed nummer tre, hvor Rikke i en periode observerer, hvordan medarbejderne i afdelingen performer og forvalter ansvaret under de fleksible rammer.

»Det er vigtigt for Rikke, at hun får dannet sig sit eget billede af, hvordan det foregår, uden at hun ”bare” overtager den forrige lederes projekt. Ved at forholde sig observerende, efterlader hun også rum til justeringer, hvis hun opdager noget, der ikke fungerer,« siger Henning Korsbæk Frandsen.

Henning Korsbæk Frandsen mener, at Rikke har en god chance for at gøre teamet til ”sit” og træde i karakter som leder. Men det kræver, at hun udviser tillid og ikke ødelægger medarbejdernes engagement.