Derfor får Michaela Krigsager ikke job: Problemet er hendes motivation

HR-specialist Peter Rasmussen fra PeopleResource analyserer Michaela Krigsagers jobansøgninger. Som omtalt i Berlingske i dag har hun længe søgt arbejde uden held - selvom hun som uddannet akademiker er klar til at gøre rent.

HR-specialist, rådgiver og coach Peter Rasmussen fra firmaet PeopleResource
Læs mere
Fold sammen

HR-specialist, rådgiver og coach Peter Rasmussen fra firmaet PeopleResource har uopfordret sendt denne analyse af Michaela Krigsagers jobansøgninger, som Berlingske har publiceret i forbindelse med en artikel om hendes problemer med at finde job - selvom hun stort set er villig til at tage hvad som helst. Michaela Krigsager søgte i de to ansøgninger om job som servicemedarbejder på Comwell Hotel og spaterapeut på Hotel Bella Sky:

»Problemstillingen med Michaela’s ansøgninger ligger først og fremmest i hendes motivation,« skriver Peter Rasmussen.


»Hun har brugt enorme kræfter på at uddanne sig på Syddansk Universitet og KU i visuel formidling - og har mange korte forløb, hvor kommunikation, kundeservice, marketing og salg er fællestræk - og hun har derudover en hel del kompetencer omkring økonomi samt en lang række IT systemer på PC og større kommunale systemer. I CV’et flasher hun hele pakken.«

Dokumentation: Michaela Krigsagers ansøgning til et job hos Bella Sky SPA

​Dokumentation: Michaela Krigsagers ansøgning til et job hos Borupgaard


»Så selvom hun kort skriver om sin motivation for at massere og behandle med fokus på individuelle behov, så vil man som læser alligevel tænke »hm...gad vide om hjertet virkelig er med i denne ansøgning?« ....eller om hun er blevet lidt desperat eller er presset af en A-kasse til at søge rub og stub. Man får ikke forklaring på, hvad det er, der gør, at hun ...med alle de kompetencer i bagagen ...nu vil være spaterapeut med opgaver som ansigtsbehandlinger og kropsindpakninger m.m..«

»For hvis sagen er, at hun i realiteten ikke er så motiveret omkring netop det job, så er der risiko for, at hun søger hurtigt væk, når hun får muligheden for at bruge flere af sine kompetencer - og hun har en track record med ikke at hænge længe ud i jobs. Og så skal hotellet på den igen med at søge en ny spaterapeut. Så hvis hotellet er på udkig efter en medarbejder, som holder et godt stykke tid, så når man måske ikke det mål med Michaela. Kan det så betale sig at kalde hende til samtale, hvis der er mere oplagte kandidater i bunken ... svaret nej.«

»Et andet problem kan være, at hotellet i opslaget udtrykkeligt efterspørger en kosmetiker, kosmetolog,  lægeeksamineret massør, spaterapeut eller anden relevant uddannelse. Michaela skriver ganske vist en masse om sin uddannelse og sine kompetencer som massør ....og der er rigtig mange detaljer om alt muligt ... men hun springer behændigt udenom ordet »lægeeksamineret«. Min årelange rekrutteringserfaring siger mig, at det næppe er tilfældigt. Så hvis hotellet lægger vægt på den del af den faglige kompetence, så er der ikke et match....og igen hvis andre i bunken klart kommunikerer lægeeksamineret ...«

»Efter at have læst begge sæt ansøgningsmaterialer virker Michaela’s lidt uafklaret omkring, hvad hun egentlig gerne vil - hvor ligger hendes ægte drivkraft i arbejdslivet? Det skal hun finde ud af - og så skal hun sætte fuld power på at søge i den retning, og hvordan hun skal gøre det er også interessant.«

»P.S. - det er helt klart rigtig dårlig stil, når virksomheder ikke besvarer og melder tilbage på modtagne ansøgninger! Det er heldigvis de færreste,« skriver Peter Rasmussen, som har været vice president HR & Communications i en stor virksomhed. Han driver nu på sjette år sin egen lille rådgivningsvirksomhed med fokus på at hjælpe folk videre i arbejdslivet.