Cisco dropper målingerne

Den internationale IT-virksomhed Cisco har afskaffet målinger af medarbejderne, fordi den øgede konkurrence, det skaber blandt medarbejderne, er dårlig for samarbejdet.

Lila de Sousa fra Cisco har siden nytår 2015 afskaffet performancemålinger af de ansatte. Spørgerunder i virksomheden viste, at både ledere og medarbejdere ikke mente, at målinger fremmede samarbejdet. Foto: Sophia Juliane Lydolph.
Læs mere
Fold sammen

En erkendelse af, at øget konkurrence ikke fremmer samarbejdet mellem medarbejderne, har fået IT-virksomheden Cisco til at afskaffe målinger.

Og den tendens spreder sig ifølge Nordic HR-manager hos Cisco, Lila de Sousa, inden for IT-branchen.

Hun mener ikke, at performancemålingerne egner sig til en branche med så megen dynamik og udvikling, som der findes i IT-branchen.

»Vi har en strategi om at være nummer et. Det kræver, at vi er agile for at følge med markedet, og så egner performancemålingerne sig ikke til den virkelighed, vi står i hver dag,« siger Lila de Sousa om afskaffelsen.

Beslutningen kommer på baggrund af en række undersøgelser, som virksomheden har gennemført blandt ledere og medarbejdere. De viste, at de ikke mente, at det fremmede samarbejdet, og derfor har man siden årsskiftet valgt at stoppe med den slags målinger, hvor man konkret går ind og måler folk.

Dialogen er vigtigere

I stedet foregår vurderingen løbende via dialog om de strategiske mål mellem medarbejdere og ledere, da dialogen ifølge Lila de Sousa er vigtigere end målsætningen.

Hun påpeger, at dialogen tidligere kom til at handle mere om systemet end om formålet, hvilket var en udfordring. På den måde er der nemlig for lidt fokus på, hvilke kompetencer der kan hjælpe den enkelte videre.

»Medarbejderne er forskellige og et individ, der skal behandles efter egne styrker og svagheder,« siger HR-manageren.

Hos Cisco var performancemålingerne med til at skabe øget konkurrence mellem medarbejderne, men de vil tværtimod gerne fremme samarbejdet mellem medarbejderne.

Samarbejdet er ifølge Lila de Sousa altafgørende i verdenen, som den er i dag – og især i IT-branchen, der hele tiden skal være omstillingsparat.

»Vi skal fokusere på vores kunder og det at betjene dem. Verden er så kompleks i dag, og vi har så mange produkter og løsninger, at vi er nødt til at samarbejde. Det er en erkendelse, vi er kommet frem til. Det betyder ikke, at styringen af performance er mindre vigtig. Den er meget vigtig, men vi bruger andre midler end performancemålinger,« siger hun.

Medarbejderen skal udvikles

Ifølge Lila de Sousa kommer fremtiden til at handle om at fokusere på den enkelte medarbejder, og hvordan man udvikler denne bedst muligt, og her er ledernes rolle afgørende,

»Lederne kan hjælpe medarbejderne med at udvikle sig. Tidligere fokuserede man udelukkende på resultater. Nu tænker man på resultater, og hvordan resultaterne skabes ved hjælp af udviklingen af den enkelte medarbejder,« siger hun.