Analyse: Samsung satser sin fremtid på software

Den koreanske elektronikgigant Samsung byder Apple trods. Næste skridt er at blive softwareleverandør. Men hvorfor vælger en producent af isenkram at skifte strategi?

It-klummeskriver Sten Løck Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vi er Asiens italienere,” lød det stolt fra en Samsung-chef, da jeg for nogle år siden besøgte elektronikgigantens sydkoreanske hjemland. Vi drøftede forskellen mellem Sydkorea og Japan over en suspekt lugtende, men velsmagende kålret og risvinen Yakju. Samsung har overhalet naboerne mod øst, ikke mindst koryfæet Sony, der i mange år var den ubestridte konge af forbrugerelektronikken. Det skyldtes, mente chefen, at sydkoreanerne var i besiddelse af langt mere kreativitet og passion end japanerne, der forfaldt til topstyring og rigide arbejdsprocesser.

Efter at have haft med såvel japanske som sydkoreanske virksomheder at gøre vil jeg mene, at det siger mere om japanerne end sydkoreanerne. Virksomheder som Samsung styres stadig fra Seoul, hvor man har en mere planøkonomisk tilgang end konkurrenterne i Europa og USA.

Et nyt træk

Men den sydkoreanske model har været en succes, ikke mindst fordi Samsung i modsætning til en række konkurrenter, herunder Sony, har været i stand til at følge med på så vitale områder som mobiltelefoni og tablets, også kaldet tavle-computere. Samsungs Galaxy-serie byder på mobiltelefoner, der scorer højere end iPhone hos anmelderne, og tavlecomputeren Galaxy Tab er i øjeblikket den eneste kompetente udfordrer til Apples iPad.

Forleden kom så Samsungs seneste træk: Nu vil man også lave software. Samsung har allerede en softwareplatform, Bada, men den har indtil videre været lukket. Det vil sige, at kun Samsung selv havde mulighed for at udvikle nye features. Men nu konverterer man systemet til open source, hvorved eksterne softwareudviklere får adgang og dermed kan udvikle applikationer til platformen.

Et sådant træk er helt afgørende, hvis man ønsker at udbrede platformen, og det er Samsungs strategi. Men hvorfor kaster en notorisk hardwareproducent sig over software? Ganske enkelt fordi det er her, det strategiske tyngdepunkt findes og pengene tjenes, i hvert fald på sigt.

Fremtiden er tv

På det mere praktiske niveau har Samsungs beslutning to formål.

For det første er der mobil- og tabletmarkedet, hvor Samsung indtil nu troligt har brugt Googles styresystem Android. Men Android er i dag en så stærk platform med næsten 50 procent af smartphone-markedet, at Samsung risikerer at lide samme skæbne som Nokia. Finnerne kunne ikke få deres egen software til at fungere, hvorfor man nødtvungent måtte indgå et samarbejde med Microsoft.

Snart vil den svindende finske gigant være henvist til hardwaremarkedet, hvor konkurrencen er intens og marginalerne små. Samsung vil derfor gardere sig med sit eget system, Bada, som modvægt til Androids dominans.

For det andet har Samsung kig på et gryende marked med umanerligt store muligheder – tv. Ikke i form af af nyere, endnu større fladskærme med HD eller 3D. Det store potentiale inden for tv lige nu er adgangen til internettet, i Samsungs terminologi kaldet SmartTV. Tv-apparatet skal ikke længere kun bruges til envejskommunikation med broad­castet indhold. Tv er godt på vej til at blive sin egen softwareplatform, hvor man kan hente apps, surfe, gå på Facebook og lignende. Med Bada vil Samsung sætte sit tydelige aftryk på dette marked, før en udefra kommende konkurrent som softwareplatformen Google TV rykker ind.

Samsungs softwaresatsning er det rigtige træk og udtryk for, at også en gigant kan ændre kurs, når markedet kræver det. Det er en universel kvalitet, uanset om man er japansk, koreansk eller italiensk.

Læs Berlingske Nyhedsmagasin onsdag 5. oktober.