Minister vil undersøge forslag om gratis tog og busser: »Det er meget dyrt«

Transportministeren vil nu klarlægge konsekvenserne af et nyt forslag fra Dansk Folkeparti, der vil gøre det gratis at køre med bus og tog – i første omgang i de fire største danske byer. Men det bliver dyrt, fastslår ministeren.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil undersøge både økonomiske og klimamæssige konsekvenser af et forslag fra Dansk Folkeparti om at gøre det gratis at køre med offentlig transport – i første omgang i de fire største byer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Andreas Beck/Arkiv

Passagererne skal ikke længere bruge penge på billetter og bøvle med rejse- og periodekort i fremtiden, når de stiger ind i busser og tog.

Det skal nemlig være kvit og frit at rejse med offentlig transport – i første omgang i de fire største byer herhjemme – men på sigt skal det være gratis i hele landet.

Sådan lyder et forslag, som Dansk Folkepartis Morten Messerschmidt mandag går ud med i Jyllands-Posten, og som han også tidligere har luftet i Berlingske. Målet er at fremme brugen af den kollektive trafik og mindske Danmarks CO2-udslip – og transportminister Benny Engelbrecht fortæller nu, at han er positiv over for tankerne bag forslaget. Men ...

»Det er et meget dyrt forslag, som der heller ikke er anvist finansiering til,« siger ministeren og tilføjer, at han nu vil bede sine embedsmænd om både at regne på økonomien i og de grønne effekter af forslaget.

»Vi regner på det her konkrete forslag, så der er basis for at tage en drøftelse af det,« siger minister Benny Engelbrecht.

Ifølge Dansk Folkepartis eget estimat vil det koste fem milliarder at gøre den offentlige trafik gratis for forbrugerne, men det kalder ministeren »en grov undervurdering« og understreger, at det vil koste mange flere penge at gennemføre.

Benny Engelbrecht (S), transportminister

»Jeg skulle lige knibe mig selv lidt i armen, da jeg blev præsenteret for det her.«


Lokkemad for cyklister

Professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet Mogens Fosgerau anslår også, at det vil koste mange penge at gennemføre forslaget. Ikke mindst fordi der vil være det, han kalder en dobbelteffekt.

»Udfordringen med den kollektive trafik er særligt kapaciteten i myldretiden, hvor der typisk ikke er ledig plads. Der er proppet, og når det bliver gratis, så bliver det endnu mere proppet,« siger han og uddyber, at det vil betyde, at man mister indtægter samtidig med, at man må købe nye busser og tog.

Det vil have en positiv effekt på klimaet at gøre den offentlige transport gratis, vurderer han, da det vil lokke bilister over i den offentlige transport, men på spørgsmålet om, hvilke trafikanter der er mest villige til at benytte tog og busser, hvis det bliver gratis, svarer han:

»Cyklister. Så det er nok ret begrænset, hvor meget det vil betyde for trafikken på vejene.«

Luxembourg gik for nylig ud med historien om, at man arbejder på, at man vil gøre den offentlige trafik i landet gratis. Men selv om ideen lever andre steder, er Benny Engelbrecht alligevel overrasket over, at det er Dansk Folkeparti, der stiller forslaget.

Ministeren overrasket af forslag

»Jeg skulle lige knibe mig selv lidt i armen, da jeg blev præsenteret for det her,« siger han blandt andet på baggrund af, at Dansk Folkeparti trådte ud af en aftale med de røde partier om Togfonden DK i foråret i år, for i stedet at fokusere på en aftale med de blå partier.

Ligeledes finder ministeren det opsigtsvækkende, at Dansk Folkeparti foreslår en model, der i første omgang vil gøre det gratis i de store byer, fordi partiet plejer at have et stærkt fokus på provinsen. Men Benny Engelbrecht ser det som en åbning til at indgå et bredt forlig i forhold til den nye og langsigtede plan for transportområdet, som han bebudede kort efter sin tiltræden, hvor han samtidig fejede den plan, som den forrige regering indgik med netop Dansk Folkeparti umiddelbart før valget i år, af bordet.

»Det er min og regeringens ambition, at vi kan lave en tiårig investeringsplan for infrastrukturen, som skal være så bredt baseret, at vi ikke står i en situation, som vi gør nu, hvor den tidligere regerings forslag er faldet til jorden,« siger transportministeren.