Godt grej til cykelturen

Hvad skal du som minimum bruge, hvis du gerne vil begive dig lidt mere seriøst ud på landevejen? Fri har spurgt den tidligere professionelle cykelrytter, Jens Veggerby.

Foto: Iris
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En cykel, selvfølgelig... med et par gode hjul
Du kan få, hvad Jens Veggerby kalder for en fornuftig cykel helt ned til 7.000 kroner og så ellers op til – ja, du bestemmer selv, om du stopper der, hvor den koster det samme som en lille bil.Men vigtigst af alt: Hjulene. Der skal være nogle ordentlige hjul, for jo mere, du opgraderer hjulene, jo større er køreglæden. Få nogle gode dæk på, da du på den måde kan mindske irriterende punkteringer.

I Danmark er der al mulig grund til at tage hensyn til et klima, hvor det regner en del. Regn betyder, at mange flintsten vender den spidse ende opad – måske lige op i et dæk, så luften siver ud.
Nogle er bedre til at producere dæk end andre, længere er den ifølge Veggerby ikke.

Og så er det selvfølgelig igen et spørgsmål om økonomi. Et par gode hjul, som en rigtig professionel bruger, kan let koste 30.000-40.000 kr. Når du vælger cykel, så tag derfor et ekstra tjek på dækkene og spørg om forskellen mellem de forskellige dæktyper. Vælg evt. dæk med kevlar, da det mindsker punkteringerne.

Og glem miraklet om punkterfrie dæk. De findes ikke, udover at nogle dæk punkterer mindre end andre. Brug eventuelt dækindlæg. Husk at vedligeholde hjulene – kedeligt, men nødvendigt. Hold dem rene, også dækkene, f.eks. ved løbende at kradse små sten ud, som sidder boret ind i dækket – og skift dæk i tide.

Undgå rå bøf – vælg et par gode cykelbukser
Og meget gerne med en rigtig god og blød »pude« bagi. Der går historier om, at de professionelle cykelryttere for mange år siden sad på en rå bøf, for at beskytte mellemkødet. Senere havde rytterne vaskeskind syet i buksebagen. I dag er der udviklet så meget på buksekomforten, at der er et utal af muligheder for at vælge cykelbukser, der gør turen langt mere behagelig. Pointen er, at siddekomforten er afgørende for fornøjelsen.

Indstil så de cykelsko ordentligt!
Når de professionelle cykelryttere rejser, har de altid deres cykelsko i håndbagagen. Bortset fra selve cyklen, er skoene det vigtigste udstyr, og også det mest personlige.

Skoene skal ikke bare passe i størrelsen, de skal også klikke ordentligt i pedalerne. Du kan få målt, hvor du træder med størst ydeevne på foden. Få eventuelt hjælp til at indstille cykelskoene rigtigt hos en cykelforhandler. Læg mærke til de motionister, der kører med knæene ud til siden, så de ser hjulbenet ud. Det er fordi, cykelskoene ikke sidder rigtigt på pedalerne. Få nu sat de klamper på skoene ordentligt, lyder det fra Jens Veggerby. De skal sidde der, hvor du er stærkest på foden.

Overflødigt at sige, men hjelmen...
Jens Veggerby nægter at træne med ryttere og motionister, som ikke har hjelm på. Han gider ikke samle deres hjernemasse op på cykelstien, siger han. Hvilken hjelm skal du så vælge? Der er så mange muligheder i dag, at det er umuligt at give et par hurtige »hands on« råd.

Cykelbrillen er ikke kun lir’ på Strandvejen

Øjnene er særligt udsatte, både for vind og små insekter. Derfor er det en god idé at beskytte dem. Der er ikke noget mere irriterende, end hvis man har fået et kvart flueben ind i øjenkrogen og begynder at sidde og gnide, mens man kører, så øjet begynder at løbe i vand. En cykelbrille skærmer, men uden at klemme. I modsætning til et par almindelige solbriller, sidder de fast og glider ikke af, når man bøjer hovedet.

Cykelbriller fås lige fra Tigerbutik-modellen til de noget dyrere Oakley.

På med handsken
Cykelhandsker er en god investering. Med en pude inde i håndfladerne, beskytter de lige der, hvor du typisk vil tage fra, hvis du vælter. Og så er de behagelige. Fås fra 99 kroner og op til flere hundrede kroner.

Det skal du have med i baglommen
Et sæt ekstra slanger, dækjern, pumpe, en tynd nylonvest, mobiltelefon og id-kort. Du skal kunne lappe en cykel, for det kommer du til på et eller andet tidspunkt. Vesten fylder ikke meget mere end en lille håndfuld, når den er foldet sammen, og man kan blive taknemmelig for lige at kunne holde kroppen lidt varm, hvis man stopper undervejs, eller hvis man ryger ind i en lille byge.