Vi er vilde med mountainbike

Mountainbike-sporten har aldrig været mere populær. Inden for de seneste fire år er antallet af medlemmer i de etablerede mountainbikeklubber steget med mellem 20 og 25 procent.

Det har aldrig været mere populært. Danskerne hopper i stigende grad op på de tætte, tykhjulede cykler og kaster sig ud på skovstierne.

Ifølge formand for Dansk Mountainbikeklub, Klaus Bach, er der de seneste fire år tale om en generel tilgang på 20-25 procent i de etablerede mountainbikeklubber.

Dertil kommer de mange nye private klubber, som er dukket op de seneste par år. Både i form af Facebookgrupper, og også hvor man mødes for eksempel foran en cykelforretning sammen med andre søndag formiddag. Man skal ikke melde til eller fra, men dukker bare op.

»Det er en motionssport, som er meget fleksibel og derfor passer godt til en tid, hvor »selvtilrettelæggelse« af motion er helt afgørende,« siger Klaus Bach, der også er medlem af bestyrelsen i Dansk Cykelunion.

»Desuden kan alle være med på vidt forskellige niveauer.«

Det gælder også for priser på mountainbikes. Ifølge Søren Heissel, sponsorchef i Dansk Mountainbikeklub, ligger niveauet typisk fra 5.000 til 12.000 kroner for den første cykel.

»Når man bliver rigtig bidt af det, får mange lyst til dyrere og bedre cykler. Næste prisniveau er mellem 20.000 og 25.000 kroner og så ellers helt op til 100.000 kroner,« siger Søren Heissel, der selv er blevet fanget af at købe nyt.

Han er ikke i tvivl om, at mountainbike-disciplinen »downhill«, hvor man kører ned ad bjergsider – det gælder også på skipister om sommeren – vil eksplodere de kommende år.

»De seneste år har der været en massiv interesse for »downhill« om sommeren ved skisportstederne, især i Frankrig,« siger Søren Heissel.

»Men også ved Vallåsen i Sverige er der mange, der kører »downhill«.

En anden udvikling, han peger på, er hjul på 29 tommer i stedet for 26 tommer.

29-tommer hjul rammer forhindringer med en anden vinkel og gør, at de kan forcere forhindringer i skoven langt bedre end de mindre hjul.

De ruller lettere over bump og andre ujævnheder i underlaget, og det har været lidt af et gennembrud.

Det hele begyndte tilbage i 1970erne med nogle »free-riders« på særlige hjemmebyggede cykler med tykke dæk.

»Der var lidt autonomt miljø over det dengang, og med til kulturen hørte også, at de »røg en bønne« efter cykelturen i skoven,« siger Klaus Bach.

»I dag er det en motionsform som så mange andre, der er gået hen og blevet etableret og mainstream.«