Når fine damer slapper af

Ole Yde, kendt for sine balkjoler, lod de fine damer slappe lidt af - og tage denim på.

Ole Yde er kendt som den designer, der laver tøj til de rige damer i landet. Han har designet kjoler til kronprinsesserne i Norge, Sverige og Danmark. Foto: Simon Skipper. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ole Yde er en af de tre danskere, der fremviser i både Paris og i København, sammen med Henrik Vibskov og Anne Sofie Madsen, og han holdt sit københavnske show i Paustian i Nordhavnen, for Ole Yde tiltrækker folk med penge.

Her sad kendisser som Christiane Schaumburg-Müller, Ellen Hillingsøe, Cath Danneskiold-Samsøe og kronprinsessens stylist på forreste række. Ole Yde laver tøj til kvinder, der lever et liv som dem, med ophold på den røde løber og stor festivitas, men også til kvinder, der lever efter devisen, »at den, der lever skjult, lever godt«.

De fik denne gang en kollektion fra Yde by Ole Yde, som han nægter at kalde en underlinje, fordi det lyder som et stedbarn, men som er lettere og mere afslappet end tidligere kollektioner uden at være slasket, eller kedelig.

Som om kvinden, der bærer hans kollektioner, er kommet gennem krisen og ikke i helt så høj grad behøver at stramme sig an gennem sit tøj, hun kan også slappe af.

Det betød masser af denim, brugt til kjoler, nederdele og jakker. Naturligvis mægtig pænt syet og velsiddende og med perle besætning på lommerne, afslappet bestemt - men stadig elegant.

Tænk kjoler, korte jakker, stramme nederdele, velsiddende bukser, silkeskjorter. Der var kun få lange kjoler, som han ellers er så kendt for. Men den guld kjole, han viste, var nok skinnende og elegant, men ikke anmassende galla »agtig«. Sneakers til, hive den lidt op og så på cykeltur gennem byen i stedet for at stå og vente på privatchaufføren.

Silhuetten var smal for oven, velskårne skuldre, mange tre-kvarte ærmer og stramtsiddende nederdele, dog også nogle med mere volumen. Her var tyk silke i striber, koral og hvid, et nærmest flettet sted, her var blonder (meget meget pænt sæt i mørk blå), brokadelignende skinnende, en dyb koral (inklusive ensafarikjole, der var en fin hilsen til Ole Ydes store forbillede Yves Saint Laurent).

Her var en hvid skjorte med gennemsigtige ærmer - og hvilket ærme, volumiøst og stadig rasende elegant.

Det var en fin videreudvikling af Ole Ydes univers at lade den fine dame slappe en anelse af.