Selvfølgelig kommer man til klimamøde i en Tesla – eller gør man?

Marienborg emmede af klimapower, da ti ministre med statsminister Mette Frederiksen i spidsen mødtes med 13 af dansk erhvervslivs fremmeste topfolk for i fællesskab at banke Danmarks CO2-udslip ned med 70 pct. Berlingske har taget temperaturen på det personlige engagement hos magtens mænd og kvinder. Det handler om biler, kødfri dage og flybilletter. Skatteministeren og en forbundsformand ligner sorteper i det spil.

Skatteminister Morten Bødskov (S) ankommer til klimamødet i en stor diesel-Audi. Men han er ikke meget for at lade sig interviewe om det. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Den sorte panteragtige bil skinner nypudset, da pensionskassedirektør Torben Möger Pedersen stiger ud.

»Hvad er det, du kører i i dag?« spørger Berlingskes journalist, som ikke har forstand på biler, men dog har en anelse.

»En Tesla, selvfølgelig. Kan man komme i andet til klimamøde?« svarer han rask og forsvinder ind i konferencesalen ved statsministerens officielle bolig, Marienborg.

Dagens første politisk korrekte klimaformand.

På Marienborg har den socialdemokratiske regering samlet toppen af poppen i dansk erhvervsliv, som har lovet at hjælpe regeringen med at realisere målet om at reducere udslippet af CO2 med 70 pct. inden 2030. Det skal ske ved hjælp af 13 klimapartnerskaber med 13 formænd fra bl.a. Mærsk, Novo Nordisk, Ørsted og PensionDanmark, hvor bemeldte Torben Möger er direktør.

Torben Möger, direktør for PensionDanmark og nyslået formand for klimapanelet vedrørende finanssektoren, ankommer klimakorrekt i en nypudset Tesla: »Kan man komme i andet til klimamøde?« spørger han. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

På topmødet er ministre og erhvervsbosser pakket ind i alt, hvad der kan krybe og gå af organisationsfolk, embedsmænd og sikkerhedsopbud. Ministre holder taler, og erhvervsfolkene – dirigeret af en begejstret TV 2-journalist – diskuterer med hinanden i paneldebatter, hvor alle mulige tiltag kastes på bordet som biobrændstof til fly, biler og skibe. Klimamålene kan nås, hvis regeringen sørger for de rette rammebetingelser og skaber grønne markeder, lyder det fra virksomhedslederne. Men det må ikke ske på bekostning af danske job, advarer statsminister Mette Frederiksen (S).

Den enkeltes ansvar

En af de først ankomne til klimamødet er FH-formand Lizette Risgaard. Klimamålene skal først og fremmest nås gennem en kollektiv indsats, men selvfølgelig kan den enkelte også gøre en forskel, forklarer hun.

Yes! Lad os forfølge det spor og antage, at den enkelte ministers eller direktørs personlige fornemmelse for klima har en betydning.

Vi indleder med transportgiganten DSVs topchef, Jens Bjørn Andersen, som indtil dagen før klimamødet en smule pinligt var en af de få store virksomheder, som ikke havde opstillet et mål for reduktion af CO2. Først dagen før mødet annoncerede DSV huhej, at virksomheden er på vej med konkrete mål. Men hvad med topchefens egen klimabevidsthed?

»Jeg kører i en Tesla, og det har jeg gjort i fire år. Leasen udløber nu, og jeg har bestilt en ny, for jeg kan ikke køre i noget andet,« siger han en anelse triumferende, for han ved godt, at han svarer rigtigt.

Morten Bødskov (S), skatteminister

»Nej ... Vi laver ikke noget interview her.«


Mærsk-chefen Søren Skou ankommer til klimamødet i en BMW:

»Hvad jeg kører i – jeg kører i en bil. En benzinbil,« tilsyneladende overrasket over, at det interesserer nogen.

Men hvorfor gør du det?

»Det ved jeg ikke.«

Skal du ikke lave om på det nu, hvor du er blevet klimaformand og -partner?

»Det ved jeg ikke – det må vi finde ud af,« lyder det fra Mærsks topchef.

En (klima)bekymret Mette Frederiksen i samtale med Ørsteds adm. direktør, Henrik Poulsen (tv.), og Mærsk-chefen Søren Skov. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

SAS-chef Simon Pauck Hansen drømmer om, at transportsektoren i fællesskab øger efterspørgslen efter klimavenligt brændstof hurtigere, end det sker nu. Flyskammen har bredt sig ind i SAS, som CO2-kompenserer alle medarbejderes flybilletter.

Hvad kører du i, når du bevæger dig på landjorden?

»Jeg cykler ofte til job eller tager metroen,« siger han og afslører kun hårdt presset, at han ejer en dieseldrevet Audi.

»Men jeg har bestilt en Tesla.«

Rapport fra kødgryderne

Næste i rækken er direktøren for slagterigiganten Danish Crown, Jais Valeur.

»Vi har frivilligt sat et ambitiøst mål om at halvere udledningen vedrørende kødproduktion,« siger han.

Og på det personlige plan?

»Jeg spiser fisk et par gange om ugen, men vi har ikke kødfri dage. Et af børnene er vegetar, så jeg har lavet vegetarmad i et år og ved godt, hvad det går ud på,« lyder rapporten fra kødgryderne.

Og bilen?

»Jeg kører i en Audi A8 diesel. Jeg kører 50.000 kilometer om året og kører op mod 1.000 kilometer om dagen. Det kan man ikke med en Tesla. Jeg bor i Jylland og kører Tyskland og Danmark tyndt hver eneste dag, så det er ikke realistisk,« siger slagteridirektøren.

Skolefotoet fra regeringens klimamøde med Mærsk-chef Søren Skov i midten flankeret af KMD-direktør Eva Berneke og statsminister Mette Frederiksen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Chefen for en af Danmarks grønneste virksomheder, Henrik Poulsen fra Ørsted, kører Audi e-tron – en ny tysk elbil.

»Hos Ørsted betaler vi fuld kompensation for CO2-udledning, når vi flyver. Vi har indført kødfri dage i kantinen. Det er noget, organisationen skal vænne sig til, men folk er glade for det,« forsikrer han.

De timelønnede vil have kød

Grundfos-chefen Mads Nipper har taget toget til København.

»Det er nemmere og mere klimavenligt. Jeg tror, jeg har mit nogenlunde på det tørre. Jeg får en Audi e-tron om nogle uger. Jeg kørte Tesla i tre år og havde ret meget bøvl med den, og så sagde jeg til mig selv, at når tyskerne begynder at lave elbiler, så kommer jeg med,« siger han.

»Vi har ikke kødfri dage på Grundfos. Vi har mange timelønnede, og de vil gerne have kød. Derhjemme får vi tit Simple Feast, de har både vegetarisk og vegansk.«

Jais Valeur, slagteriboss

»Et af børnene er vegetar.«


Camilla Haustrup Hermansen, som er direktør i emballagevirksomheden Plus Pack, er en af kun to kvinder i klimapanelet. Hun er kørt fra Fyn i en dieselbil.

»Jeg bor jo ude på landet og kører lange distancer,« siger hun og fortæller, at hun og virksomheden har partnerskab med SAS og dermed køber CO2-kvoter.

»Det er noget, vi er opmærksomme på. Det handler om at feje for egen dør,« siger hun.

Ukendt brændstof

Ifølge statsminister Mette Frederiksen er erhvervslivet foran politikerne, når det gælder klimabevidsthed. Så vi spørger ministrene til ministerbilerne. Først sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke (S):

»Jeg kører i en BMW,« siger han.

På diesel?

»Jeg ved ikke, hvad den kører på.«

Ved du det ikke?

»Der er en regel om, at bilerne skal køre et vist antal kilometer, før de kan skiftes,« siger transportministeren, som har arvet bilen efter den tidligere regering.

Men han afslører ikke bilens brændstof.

Fødevareminister Mogens Jensen (S):

»Jeg kører i en Mercedes hybrid. Jeg har et ministerområde, hvor man er meget i Jylland, så du er nødt til at have en bil, der kan klare lange distancer. Det nytter ikke med en Tesla, men lige så snart de får en rækkevidde, hvor du kan køre rundt i Jylland og komme tilbage, så bliver det relevant for os.«

Regering og erhvervsfolk i skøn forening. Fra Venstre klimaminister Dan Jørgensen, Grudsfos' koncernchef Mads Nipper, statsminister Mette Frederiksen og med ryggen til topchef i Mærsk Søren Skou. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Erhvervsminister Simon Kollerup (S):

»Jeg har arvet Troels Lund Poulsens gamle dieselministerbil, men den er under udskiftning til en hybrid-Mercedes. CO2-belastningen på den nye Mercedes kontra Troels Lunds arvestykke leverer faktisk en reduktion på over 50 pct., når det gælder CO2 pr. kørt kilometer,« siger han stolt.

Ikke noget interview

Til slut skatteminister Morten Bødskov (S).

Hvad for en ministerbil kører du i?

»Jeg kører i en Audi af en art. Så ...

Altså en dieselbil?

»Det må du ikke spørge mig om.«

Ved du ikke, hvad den kører på?

»Nej ... Vi laver ikke noget interview her.«

Jamen jeg har spurgt erhvervslederne om det samme?

»Hvis jeg skal være helt ærlig, så er det sådan en Audi A8. Jeg tror, den kører på diesel,« får skatteministeren omsider klemt frem og tilføjer:

»Det er klart, at én ting er det, der sker her, som jeg synes er fantastisk spændende. Men jeg tænker også hver eneste dag på, hvordan vi lever. Vi har også kødfri dage derhjemme. Vi har også betalt CO2-kompensation, når vi flyver.«

Forbundsformand for 3F Per Christensen (th.) advarer om, at regeringens klimapaneler ikke glemmer folket på gulvet og deres gode ideer. Imens venter hans dieselbil i tomgang udenfor i novembermørket. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Klimamødets første paneldebat er ved at være slut. 3Fs forbundsformand, Per Christensen, efterlyser, at klimapanelerne ikke bliver for elitære.

»3F har over 300.000 medlemmer, som gerne vil oversætte gode ideer til praktik. Vi skal huske at tænke alle med, så det ikke kun er cheferne, der sidder og bestemmer,« siger han.

Berlingske haster hjem for at nå deadline. Udenfor i novembermørket holder en stor sølvskinnende Skoda med dieselmotoren kørende.

»Er det en ministerbil?« spørger vi chaufføren.

»Nej, det er Per Christensens,« lyder svaret.

Holder du med motoren i tomgang til et klimamøde?

»Jeg er lige kommet,« siger chaufføren.

Lidt efter slukker han for motoren. Vi trasker hen af den øde Nybrovej til fotografens lille xxbil og vender næsen hjemad til redaktionen.