Reuters vil satse markant på net-TV

I årtier har finansielle tjenester udgjort kernevirksomheden i Reuters. Et udsædvanligt overskud på nyhedsdækning af Irakkrigen og nye muligheder i net-TV får Reuters til at skifte spor.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Verdens hidtil største børsnoterede udbyder af nyheder og data til finansmarkederne ændrer nu retningen på den 152-årige supertanker. Ikke voldsomt, men nok til at det vil kunne ses.

Reuters Group, der fortsat genererer 94 pct. af sin omsætning fra finansielle tjenester, vil i stigende grad satse på mere almindelig medievirksomhed. Særligt vil der blive skruet op for produktionen af TV direkte til internettet, som Reuters forventer at kunne tjene rigtig mange penge på.

»Vi har konkrete planer om at øge vores medie-afdeling. Vi har jo traditionelt haft en allround medieafdeling, der leverede tekst, billeder og grafik til dagblade. Endvidere har vi suppleret TV-stationerne med broadcastvideo. Men senest har vi erfaret - gennem vores web-tjeneste reuters.com - at der faktisk er et helt nye publikum, som går direkte til Reuters efter nyheder. Og heri ligger et kæmpe potentiale,« siger Tom Glocer, adm. direktør for hele Reuters Group i et interview med Berlingske Tidende.

Den vidunderlige krig
Han peger på, at omkring 90 pct. af alle amerikanere er godt tilfredse med at få deres nyheder fra CNN eller Fox.

»Men 10 pct. af befolkningen vil gerne have mere uafhængig international nyhedsdækning. Måske et medie, som ikke altid bare siger YES YES - WAR IS WONDERFUL, mens de vinker med det amerikanske flag, men som derimod opererer uafhængigt. Og der ser vi store muligheder,« siger Tom Glocer.

Og det gør han med god grund, for mens »det gamle« Reuters med finansnyhederne i mange år har været en økonomisk katastrofe, der var tæt på at tage livet af hele virksomheden, så har koncernens lilleput medieafdeling rent faktisk kunnet fremvise usædvanlig overskud. Allerede sidste sommer hed det i analyser fra Morgan Stanley, at krigen i Irak var med til at tilvejebringe et overskud på op mod 210 mio. kr. alene for den del, der gælder nyhedsdækningen af krigen.

»En af de mest interessante trend vi kommer til at se i de kommende år er sammensmeltningen af internet og fjernsyn. For Reuters.com betyder det helt nye muligheder for at producere nyheds-TV til et stort publikum, som vi hidtil har været afskåret fra på grund af høje udgifter til licenser, teknologi og distribution via satellitter,« siger Tom Glocer.

»I stigende grad vil du se video i høj kvalitet på nettet. Allerede nu på reuters.com kan du downloade indslag fra aktuelle begivenheder på Vestbredden. Den eneste begrænsning i dag er manglen på bredbåndsforbindelser med høj kapacitet. Men det er kun et spørgsmål om få år, før det vil ændre sig,« siger Tom Glocer, der vurderer, at det vil være en alvorlig trussel mod traditionelt kabel-TV.

Nyt forretningsområde
»Hvis du ikke længere kan se forskel, hvorfor så betale dyrt for en kabel-TV pakke. Derfor vil den måde, vi ser TV på ændre sig dramatisk de næste fem år. Det bliver utroligt spændende. Og den udvikling vil vi selvfølgelig udnytte,« siger han og peger på, at Reuters slipper for at opbygge store TV-netværk og i stedet kan henvende sig direkte til seerne over nettet.

»Det er simpelthen en helt ny business-mulighed for os. Hvis vi skulle investere i en satellit eller betale for distribution via kabel-TV, ville det ikke have et økonomisk perspektiv for os. Men det her giver helt nye muligheder. Vi bruger i dag lidt over 20 mio. dollar om året på Reuters.com, så det er ikke en voldsom udgift - relativt set - og vi vil derfor være i stand til at profittere uden det store arbejde,« siger han.