Massiv udvandring i medicoindustrien

De danske medicoproducenter flytter i stor stil produktionen til udlandet. Udflytningen sikrer konkurrenceevnen, men vigtigst af alt giver udflytningen ifølge eksperter virksomhederne mulighed for langsigtet succes på nye markeder.

<a href='http://images.bm4.metropol.dk//242/242214/242214_original.jpg' target='_blank'>Se i stort format</a> Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De store danske medicovirksomheder har kastet sig ud en regulær kollektiv udvandring, når det handler om produktionen af de produkter, der sidste år omsatte for 36 mia. kr.

Unomedical, Ambu, Novo Nordisk (apparater), Coloplast og en lang række andre af de største danske medicovirksomheder etablerer netop nu tusinder af nye arbejdspladser i udlandet på nyopførte fabrikker især i Østeuropa og Kina, som bliver basen for virksomhedernes fremtidige vækst.

Alene det danske omkostningsniveau gør, at de danske virksomheder ikke kan forsvare at have produktionen herhjemme, hvis de fortsat vil kunne hamle op med deres konkurrenter.

»Men udflytningen er ikke til skade for Danmark. For virksomhederne beholder oftest udviklingsafdelingerne herhjemme. Virksomhedernes udfordring består i at fastholde deres evne til innovation og udvikling af produktionsapparatet, der så senere kan flyttes ud,« siger Ditte Nørgaard Andersen, direktør i brancheforeningen Medicoindustrien.

Novo Nordisk flyttede i foråret produktion af den såkaldte NovoPen 3 til Kina. Produtionen af pennen i Danmark bliver nu udfaset og medarbejderne overføres til produktion af NovoPen 4, den nyeste udgave af Novo Nordisks flergangspensystem.

»Vi kan producere den samme høje kvalitet til en mærkbart lavere pris. Dermed kan vi sikre udbredelsen af pennen i en række lande uden for de traditionelt store markeder, hvor den hidtil har været for dyr til at kunne sælges,« siger kommunikationschef Mike Rulis.

Som beskrevet i Berlingske Business i går sætter prispres på vigtige europæiske markeder turbo på udflytningen af produktionen hos Coloplast, som i 2012 forventer at op mod 80 procent af deres omsætning er baseret på produkter produceret i Ungarn og Kina.

Uden udflytningen ville Coloplasts ambitioner om at vokse dobbelt så meget som markedet og øge omsætningen fra 6,5 mia. kr. i seneste regnskabsår til 15 mia. kr. i 2012 være urealistisk.

Ifølge Ditte Nørgaard Andersen er Coloplast langt fra ene om at blive presset på priserne i Europa, hvilket gør fokus på omkostningerne til en endnu vigtigere konkurrenceparameter.

»Antallet af ansatte i medicoindustrien i Danmark stagnerer. Men for mange virksomheder er det så svært at skaffe arbejdskraft, at det ikke i sig selv er et problem. Det giver ikke mening at udvide produktionen i Danmark, når arbejdskraften både er dyr og svær at få fat i. Man kan sige, at udflytningen er med til dels at gøre virksomhederne mere konkurrencedygtige, fordi omkostningerne sænkes ved udflytningen. Samtidig sikrer udflytningen, at virksomhederne fortsat kan rekruttere de produktionsfolk, som kan være vanskelige at få fat i herhjemme,« siger Ditte Nørgaard Andersen.

Professor Jesper Strandskov fra Handelshøjskolen i Århus, der bl.a. er ekspert i virksomheders internationalisering, betegner omkostningsreduktioner som en engangsgevinst for virksomhederne.

»Omkostningsreduktioner er et delmål, som sikrer konkurrencevnen. Men sundhedsvirksomhedernes udflytning signalerer, at de tror på de nye markeder i eksempelvis Kina, Indien og Østeuropa. For at få succes på de markeder, er de nødt til at sikre sig produktionsvilkår, der svarer til de lokale markedsvilkår«.