Lufthavn venter spændt på SAS

Københavns Lufthavne venter spændt på resultatet af SAS-koncernens sparekabale. Ændringer i luftfartskoncernens aktiviteter kan smitte direkte af på den børsnoterede lufthavn.

Det er ikke kun de 30.000 SAS-ansatte, der spændt venter på afklaring om fremtiden for det fællesskandinaviske luftfartsselskab. Også børsnoterede Københavns Lufthavne må håndtere uvisheden om de afgørende forhandlinger mellem SAS og de faglige organisationer med tålmodighed.

SAS-topchef Jørgen Lindegaards utvetydige planer for, hvad der skal ske med koncernen, hvis ikke medarbejderne opfylder sparekravene på i alt 1,6 mia. kr. tiltrækker sig den fulde opmærksomhed i Københavns Lufthavne, der har SAS som største enkeltkunde.

Lykkes det ikke at opnå sparemålene, er Lindegaard klar til at forære koncernens interkontinentale ruter til samarbejdspartnere og beskære selskabets aktiviteter i Europa.

»Vores ledelse er blevet informeret af SAS-ledelsen om, hvad der kan komme. Vi regner på de forskellige scenarier, men det er meget svært for os at beregne konsekvenserne, før vi får en konkret udmelding fra SAS,« siger Flemming Petersen, underdirektør med ansvar for investor relations i Københavns Lufthavne.

Alt efter hvor alvorlige nedskæringer, som SAS tyer til er det ifølge underdirektøren muligt, at lufthavnen i en kort periode vil opleve et dyk i passagertallet.

»Men det vil rette sig op, når andre selskaber tager over,« siger han.

Grundlag smuldrer
Brian Børsting, luftfartsanalytiker hos Jyske Bank, vurderer, at hvis SAS skrider til nedlæggelse af interkontinentale og europæiske ruter, er der risiko for, at forretningsgrundlaget for Københavns Lufthavne vil blive udvandet.

»Trækker SAS sig ud af de interkontinentale ruter, så vil Københavns Lufthavne miste interkontinentale afgange til London og Frankfurt. Men den interkontinentale trafik er en forholdsmæssig lille del af lufthavnens samlede trafik. Og jeg anser det ikke som sandsynligt, at SAS går så langt som til at afvikle alle deres interkontinentale ruter,« siger han.

Flemming Petersen forventer, at British Airways, KLM og andre selskaber vil vejre morgenluft, hvis SAS neddrosler de interkontinentale ambitioner.

»Man kan forestille sig, at de vil sende maskiner til Oslo, Stockholm og København for at hente passagerer til hovedlufthavne i deres hjemlande, hvorfra de vil trasportere de skandinaviske passagerer videre. Det oplevede vi i 90'erne, hvor SAS havde kapacitetsproblemer,« siger han.