Lindøværftet lukker og slukker

Beslutningen er netop blevet truffet af værftets bestyrelse og værftet lukker således, når det sidste skib afleveres i 2012.

A.P. Møller – Mærsk har besluttet at lukke Lindøværftet i Munkebo på Fyn.

Efter flere års krise, har A.P. Møller – Mærsk netop besluttet at lukke Lindøværftet på Fyn. Ifølge Berlingske Business oplysninger, er beslutningen netop blevet truffet på et ekstraordinært møde for værftets bestyrelse og skal nu kommunikeres til værftets godt 2.000 ansatte.

Det paradoksale er, at værftet har ordrer frem til 2012, hvor den sidste fregat til det danske Søværn afleveres og at værftet inden da, skal levere en håndfuld ro/ro-skibe og bulkcarriers til forskellige redere.

Problemet er imidlertid, at det er umuligt at få nye ordrer på grund af den økonomiske nedtur, og derfor løber stadig flere afdelinger på værftet tør for arbejde. Det har allerede ført til flere fyringsrunder på værftet, hvor bl.a. tegnestuen har måtte skære ned på grund af mangel på nye projekter.

Den økonomiske krise har ramt verdens værfter hårdt og en række andre værfter kæmper mod konkurs. Samtidig forsøger de trængte rederier, som har bestilt nye skibe, at slippe ud af deres kontrakter med værfterne. Forventningen er, at nybygningsaktiviteten vil stige igen, når den økonomiske krise letter.

Problemet for Lindø er, at man ikke kan vente så længe og at konkurrencen for at vinde de livsvigtige ordrer da vil være endnu hårde – og priserne langt lavere. Derfor er Lindø-ledelsen kommet frem til konklusionen, at det ikke længere er muligt at drive et stort nybygningsværft som Lindø i Danmark.

Lindø, eller Odense Staalskibsværft som det formelt hedder, blev etableret af skibsreder Arnold Peter Møller i 1918. Han åbnede sit eget værft langt inde i Odense Fjord, og først senere blev værftet flyttet ud til den nuværende placering ved Munkebo på Nordfyn.