Krydstogtsrejser skal være for hele Familien Danmark

På farten. Scandinavian Cruise Center A/S forsøger at rejse sig efter et år med fejlslagne planer, der kostede dyrt på bundlinien. Nu vil den nye administrerende direktør give krydstogtsrejser en mere folkelig appeal.

På trods af, at Scandinavian Cruise Center A/S manøvrerer i et marked i massiv vækst, kom selskabet ud med et markant underskud i 2006.

Ifølge den nyansatte direktør skyldes det røde årsresultat på 2.1 mio. kr., at stort anlagte planer i 2005 og 2006 led skibsbrud.

Antallet af solgte rejser har de seneste år været stigende og også i 2006 forsatte væksten. Priserne har dog fået et nyk ned, og det betød et fald i indtjeningen.

- Vi må erkende, at vores planer var forkerte, og det må vi så forsøge at rette op på, forklarer administrerende direktør Merethe Gadeberg.

Selskabet investerede i et nyt salgskontor i Århus i begyndelsen af 2006. Den plan gav dog ikke det ventede udbytte.

- Man troede, at vi kunne sælge mere end vi reelt gjorde fra det nye kontor. Vi har oplevet, at flere nye kunder benytter internettet og dermed ikke besøger et fysisk kontor. Set i bagklogskabens lys kom det her kontor for sent og burde måske være etableret for fem år siden i stedet for, forklarer Merethe Gadeberg.

Ny målgruppeI erkendelsen af, at kontoret ikke bliver en stor indtægtskilde, har Scandinavian Cruise Center A/S nu skåret ned på antallet af ansatte på netop det kontor fra fire til to. Samtidig er en ny website under opbygning, hvor onlinebestilling bliver muligt.

- Segmentet af rejsende er blevet yngre og de har oftest ikke tid til at besøge et kontor. De sidder i stedet om aften og finder rejsen i ro og mag. Det er det segment vi skal geare organisationen til, forklarer Merethe Gadeberg.

En anden plan, der ikke blev en gevinst var en satning, der skulle trække konferencer til søs. Det har dog vist sig mere end vanskeligt, at trække virksomheder ud på et krydstogtskib i flere dage.

Til Familien DanmarkMerethe Gadeberg blev ansat i selsskabet i april måned og er helt bevidst om sin opgave. Scandinavian Cruise Center A/S skal til at tjene penge. Måden det skal gøres på, er at gøre krydstogtsrejser til noget for alle danskere. Hun har en fortid som topchef hos Sony i Danmark og ser på krydstogtsrejser som et produkt, der nemt kan tilpasses til den helt almindelige dansker.

- Krydstogtsrejser har i mange år været betragtet som luksus. Det vil vi gerne gøre op med. Jeg vil bestræbe mig på at gøre den her slags ferie til noget for hele Familien Danmark. Danskerne skal lære at tage på krydstogt, for det er en myte, at det koster mere end andre former for ferie, siger Merethe Gadeberg.

Scandinavian Cruise Center A/S forventer forsat stor vækst i markedet. Den vil ifølge direktøren særligt komme fra et yngre segment, der er trætte af charterferie og ønsker lidt mere luksuriøse omgivelser samt fra børnefamilierne.