B&O i banebrydende lydsamarbejde

Et samarbejde mellem B&O og rockbandet Mew resulterede i en app, der lader lytteren gå på fysisk opdagelse i bandets lydbilleder.

Lyd: Hverken B&O eller Mew havde kunnet løfte app-projektet alene, mener Mew-guitaristen Bo Madsen. Foto: Axel Schütt Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Trommelyden er ganske svag og svæver et sted over hovedet. For at rigtig at høre den må man dreje sig rundt, se op og finde retningen, hvor lyden kommer fra. Tampen brænder, og trommernes rytmer lyder nu klarere og klarere i høretelefonerne.

»Sensory Spaces« hedder den opfindsomme app, der lader lytteren tage sin smartphone eller ipad i hånden og gå på skattejagt i Mews lydunivers og samle lyde sammen, så man til sidst kan høre nummeret »Making Friends«. Appen er den første af sin slags og er lavet i samarbejde mellem Mew og Bang & Olufsen.

»Vi havde behov for at prøve noget anderledes og starte på en frisk, og vi kunne godt tænke os at nå ud til vores fans på andre måder end via vores plader. Vi havde nogle ideer, og vi fandt ud af, at det kunne være sjovt at lave en app med B&O. De kunne godt se et fællesskabet med os rent kreativt, så det var en mulighed for at udvikle noget, der kunne være til gavn for begge parters interessegrupper,« siger guitarist Bo Madsen.

Da bandets kontrakt med Sony udløb, valgte Mew derfor hverken at forlænge eller finde et andet pladeselskab. I stedet gik bandet på jagt efter en partner, der kunne se potentialet i et samarbejde. Bang & Olufsen var en oplagt partner på grund af virksomhedens veldokumenterede fokus på lydkvalitet, og omvendt kunne firmaet også se fordelen i at lave et samarbejde med et band med stor rækkevidde på sociale medier.

Resultatet blev en app, der er blevet rost i adskillige internationale medier, og som har aktiveret mere end 200.000 fans. For B&O har det betydet 20.000 nye tilmeldinger til nyhedsbrevet, 15.000 likes på Facebook og øget trafik til B&Os hjemmeside. Dertil kommer at B&O Play har brugt samarbejdet med Mew i markedsføring på festivaler og andre steder. I alt vurderer Volume, der har organiseret samarbejdet, at man har nået omkring to millioner brugere i målgruppen.

»Vi har samme mål og interesse, nemlig lydkvalitet, men vi arbejder fra ud forskellige vinkler. Det har været interessant for os at se deres tilgang til arbejdet og at samarbejde med deres kreative teams. Hele ideen er at se, om vi kan skabe noget sammen for vores målgrupper, som overlapper delvist. Det er et projekt, ingen af os kunne skabe alene,« siger Bo Madsen.