Telmore åbner digital gavebod med TV, musik, bøger og aviser for en hund

Stor film-, TV- og bogpakke skal sikre TDCs lavprismobilselskab Telmore et sekscifret antal nye kunder. Indholdspakken er nok den største i verden, siger analytiker.

Foto: LARRY W. SMITH

Det TDC-ejede lavprismobilselskab Telmore åbner fra på mandag en helt ny og aggressiv front i mobilkrigen, som kan komme til at gøre rigtigt ondt på især konkurrenterne Telia og »3«. Kunderne skal godt nok lægge en hundredkroneseddel mere hos Telmore hver måned. Til gengæld kan de vælge og vrage ubegrænset i en kæmpe pakke med musik, e-bøger, aviser, blade og tre af de helt store film- og TV-tjenester.

Telmore, som i dag tager 149 kroner for en mobilpakke med fem gigabyte date og ubegrænset tale, SMS-tekstbeskeder og MMS-billedbeskeder, vil have sine kunder – og også gerne konkurrenternes - til at lægge 100 kroner mere om måneden. Til gengæld får de så ubegrænset adgang til Telmore Musik, e-bogstjenesten Mofibo, Ekstra Bladets og Politikens digitale avis, de digitale udgaver af Euroman, Eurowoman, madbladet Gastro og boligbladet Rum fra Egmont-koncernen samt Egmonts børnefilmtjeneste MinBio. Dertil kommer, hvad nogen vil kalde trumfkortet, nemlig film- og TV-tjenesterne HBO Nordic, TV 2 Play og CMore. Og der er ingen begrænsninger i forhold til at se det hele på en telefon, en tavle-PC eller et TV.

»Vi forventer at hente et sekscifret antal kunder frem mod 2015. Dette vil blive Telmores flagskibsprodukt fremadrettet. Vi har naturligvis hele tiden for øje ikke at tage for mange kunder fra TDC, men jeg tror også, at vi vil hente langt flere kunder fra konkurrenterne, for vi har prøvet at sammensætte et meget attraktivt tilbud, og vi kan nok allerede om en måneds tid se en effekt,« siger Rasmus Busk, administrerende direktør siden januar 2014 i Telmore til Berlingske.

Den vurdering er teleanalytiker John Strand, direktør for Strand Consult, enig i.

»Dette vil - endnu en gang - sætte en helt ny standard. Indholdspakken, der nærmest er et kæmpe kinesisk menukort, er nok den største, der findes i verden, og ser man på prisen, må man sige, at de fleste får meget for pengene. Det er et virkeligt aggressivt udspil. Det vil øge det månedlige forbrug pr. kunde men også selskabernes omkostninger til indhold. Og det ser ud, som om film- og TV-leverandørerne er frustreret over den markedsposition, som Netflix har i Danmark, og nu ser det som mulighed for at komme ud til flere mennesker,« siger John Strand.


Han tror, at de fleste mennesker godt gider at betale 100 kroner mere for at få del i det kinesiske menukort, som ikke kun henvender sig til Telmores kernekunder.

»Der er en risiko for, at TDC vil opleve en kannibalisering på sin egen kundebase. Men eftersom halvdelen af de danske mobilkunder er hos konkurrenterne, ligger der også store muligheder for at spise af deres kundebaser,« mener han.

TV- og filmtjenesterne betyder ikke, at dataforbruget i Telmore-pakken sættes op. Derfor skal de ses over det trådløse net derhjemme eller ude og ikke over mobilnettet. Ellers er de fem gigabyte data lynhurtigt forsvundet. Til gengæld vil man for 99 kroner ekstra om måneden kunne købe ekstra 40 gigabyte data, en enorm mængde under normale forhold men ikke, hvis man skal se TV og film på farten. Fem gigabyte data svarer til tre fulde film på CMore.

»98 procent af al underholdning som film konsumeres på trådløse net, mens fem gigabyte er langt rigeligt til aviser, bøger og magasiner. Lytter man til musik, går det ikke af de fem gigabyte data,« siger Rasmus Busk, som på længere sigt forventer at kunne tilbyde mere målrettede pakker, f.eks. til unge og til ældre.

Telmore blev startet i oktober 2000 og var det første med selvbetjening og tank-op over Internet. TDC købte i januar 2004 Telmore for 229 millioner kroner.