Aalborg Universitet satser stort på messe

Viden. Adskillige forskere møder frem, når universitet stiller op på 160 kvadratmeter stor stand, som fokuserer på en række vellykkede samarbejdsprojekter med små- og mellemstore virksomheder.

I forvejen hører Aalborg Universitet til en af de højere læreanstalter herhjemme, der har tættest kontakt til erhvervslivet, men de bånd må gerne være endnu tættere, mener man i det nordjyske.

Derfor stiller universitetet nu op på HI Industri 2007 med en 160 kvadratmeter stor stand, hvor en række af universitetets forskere vil give de besøgende syn for sagen, når det handler om samarbejde mellem virksomheder og universitet. På standen vil de nemlig præsentere en række konkrete eksempler på produkter, der er resultatet af et samarbejde mellem Aalborg Universitet og små- og mellemstore virksomheder.

- Vi har en klar ambition om at spille en aktiv rolle som vækstdriver i udviklingen herhjemme. Det mener vi for så vidt, vi allerede lever op til, men vi kan blive endnu bedre. Derfor prøver vi nu for første gang at deltage på industrimessen. Målet er at få kontakt til så mange virksomheder som muligt, siger Birgit Pia Nøhr, der er en af universitetets projektledere i forbindelse med messefremstødet. Til daglig er hun ansat i universitetets netværkscenter, der netop beskæftiger sig med innovation og vidensformidling til erhvervslivet.

På messen tager det nordjyske universitet først og fremmest afsæt i informations- og kommunikationsteknologi, hvor nordjyderne før sommerferien præsenterede sin helt egen model "På toppen af IKT", der er et ambitiøst forsøg på at binde mange videnfelter sammen til ét stort netværk af forskere, erhvervspartnere, studerende, ledere og undervisere på IKT-området. Hele fem institutter og 14 forskningscentre på universitetet deltager.

Birgit Pia Nøhr understreger, at initiativet ikke er et it-initiativ som sådan. Det er snarere et initiativ, der skal udbrede IKT-anvendelsen i forskellige brancher.

- IKT er et vigtigt område for alle. Det gælder oplevelsesøkonomien. Det gælder sundhedsområdet, men det gælder så sandelig også industrien, som vi naturligvis vil fokusere på i Herning, siger hun.

Fordomme lever stadigSelv om nordjyderne på messen vil præsentere en række "solstrålehistorier" om samarbejdet mellem universitet og virksomheder, eksisterer der fortsat en række fordomme mod universiteterne og tilsvarende uvidenhed om samarbejdsmuligheder hos mange virksomheder, mener projektlederen.

- Vi håber at kunne anskueliggøre, hvad der kan komme ud af et samarbejde. Fordelen ved at stille op på messen er, at vi forhåbentlig kan få en masse virksomheder i tale ét sted, forklarer hun.

Samarbejdsrelationerne mellem det nordjyske universitet og virksomhederne er flerstrengede.

Et typisk udgangspunkt er deltagelse i en af cirka 30 netværksgrupper, universitetet har etableret.

I netværksgrupperne, der typisk er sammensat af såvel forskere som virksomheder, udveksles der viden om nye teknologier, forskningsresultater og lignende, og det giver nogle gange anledning til et samarbejde på tværs af virksomhederne.

Aalborg Universitet har også etableret sit eget matchmaking-system, der består af en række matchmakere typisk i skikkelse af erhvervschefer og andre erhvervsfremmeaktører, der fungerer som virksomhedernes døråbnere til universitetet.

Konkrete virksomhedssamarbejder kan også bestå i, at universitet og virksomhed eller flere virksomheder går sammen om at ansætte en Ph.D'er i et tre-årigt forløb, hvor den enkelte forsker i et bestemt emne, den enkelte virksomhed måtte have interesse i. Ph.D. er en forskeruddannelse.

En anden mulighed er at benytte universitetsstuderende. De løser ofte længerevarende opgaver ude i private virksomheder som en del af deres uddannelse.

- Der er faktisk rigtig mange indgange til universitetet for virksomhederne. Det er blandt andet muligt at leje sig ind på avanceret laboratorieudstyr hos os. Det er der også nogle, der benytter sig af, men mange kender ikke muligheden, tilføjer Birgit Pia Nøhr.