Mega-mussel succes ved et tilfælde

»Som 12-årig drømte jeg om at blive porcelænsmaler,« siger Karen Kjældgård-Larsen, designeren bag Royal Copenhagens succesrige Musselmalet Mega. I år fejrer stellet ti års fødselsdag.

Foto: Foto: Nikolai Linares

Normalt er fødselsdagsbarnet ikke ti og moderen 235 år, når der inviteres til champagne og lagkage. Men sådan var det forleden, da Royal Copenhagen holdt fødselsdagsfest for Musselmalet Mega, hvis udgangspunkt er det 235 år gamle klassiske musselmalede stel.

Nyheder fra Musselmalet Mega - se billeder i galleriet til højre

Begge stel er med over to århundreders mellemrum blevet porcelænsfabrikkens største succeser, ikke kun herhjemme, men verden over.

Den nu 35-årige designer bag Musselmalet Mega, Karen Kjældgård-Larsen, mødte da også stolt og glad op på dagen. Men sådan var det ikke i slutningen af 90erne, da den nyuddannede keramiker lidt beklemt opsøgte Royal Copenhagen med sit eksamensprojekt under armen.

Se hvordan man maler en musselmalet tallerken i galleriet til højre

Med en serie tallerkner og tegninger ville hun vise, hvordan man med udgangspunkt i det klassiske musselmalede mønster kunne skabe et nyt udtryk ved kun at bruge dele af f.eks. blomster og blade og så blæse motivet op i stor størrelse.

»Da jeg gik på Danmarks Designskole, var der næsten ingen, der arbejdede med at dekorere porcelæn. Dengang handlede det mere om formerne,« fortæller Karen Kjældgård-Larsen. »Men jeg har altid været vild med det musselmalede stel, som jeg er vokset op med både til hverdag og fest. Ja, faktisk drømte jeg om engang at blive porcelænsmaler. Jeg syntes, det måtte være fantastisk at sidde og male blomster hele dagen. Da jeg var 12 år tegnede jeg et brevpapir med mussel-blomster langs kanten, sendte det ind til Den Kgl. Porcelænsfabrik og spurgte, om de kunne bruge det, men de takkede pænt nej.«

Læs også:
Sådan maler man en musselmalet tallerke

I slutningen af uddannelsen var Karen Kjældgård-Larsen på udvekslingsophold på en keramikskole i Glasgow, og her oplevede hun en helt anden holdning til det at dekorere porcelæn, end hun var vant til fra designskolen derhjemme. »I Glasgow malede de på livet løs og gik ikke så meget op i formen,« sigertter hun, der kom hjem med en masse oplevelser og inspiration, som hun i første omgang ikke rigtigt vidste, hvad hun skulle bruge til. Derfor bestemte hun sig for at bruge inspirationen til sit eksamensprojekt.

»Jeg følte, at jeg skulle forsvare det, jeg lavede. Så da jeg skulle beskrive mit projekt i min opgaveformulering, understregede jeg, at der i al porcelænsdekoration var et element af billedkunst. Hvad dekorationen skulle være, havde jeg ikke lige tænkt igennem, men kom i tanke om det musselmalede mønster, og alle de motiver, jeg kendte så godt, og som jeg havde elsket at male og tegne igen og igen, så længe jeg kunne huske.  Jeg ville lave et mønster, der provokerede lidt, og som skulle få folk til at se på stellet med nye øjne,« siger Karen Kjældgård-Larsen.

»Der er jo en masser følelser omkring det musselmalede stel, fordi det ofte går i arv. På en af tallerknerne havde jeg malet motivet på bagsiden og de tre bølger og kronen på forsiden. På en anden malede jeg kun en del af motivet, så en tredjedel af tallerknen stadig var hvid. På et par andre tallerkner arbejdede jeg med de stiliserede blomstermotiver hver for sig. Jeg tegnede brudstykker af bl.a. nøddeblomst, krysantemum og græsstrå og forstørrede dem op, akkurat som jeg havde gjort med de tre bølger. Det virkede godt. Jeg syntes, at motiverne blev mere levende, når de blev blæst op.«

Hun afleverede sit eksamensprojekt og havde egentlig ikke tænkt at gøre mere ved det, men hendes lærer sagde, at det var hun simpelthen nødt til at vise Royal Copenhagen. »Jeg tænkte lidt over det og fandt så ud af, at fabrikken havde 225 års jubilæum, og så kunne de måske bruge det til en udstilling.« Det var hendes held, at hun afleverede projektet til Royal Copenhagens daværende produktudvikler, Finn Næss-Schmidt, som sagde følgende, husker Karen Kjældgård-Larsen: »Det her er spændende, det holder jeg tæt ind til kroppen og fremlægger på det rigtige tidspunkt.«

»Efter nogle måneder blev jeg ringet op, og Finn fortalte, at han havde fremlagt mit projekt på et møde, hvor de havde været ved at rive hovederne af hinanden. Halvdelen var imod og sagde, at det ville blive Royal Copenhagens undergang, mens den anden halvdel var vildt begejstret.« Det endte med, at der blev sat en lille serie på seks tallerkner i produktion i anledning af 225 års jubilæet i 2000. Navnet var nærliggende: Musselmalet Mega, der i daglig tale kaldes for Mega Mussel.

»Det var i første omgang tænkt som en test for at se, om folk var interesseret. Og det må man vel sige, de var,« fortæller den stolte keramiker. Siden er stellet vokset til over 50 forskellige dele, hvoraf mange i begyndelsen blev fremstillet specielt til Kronprinsparret, der havde Musselmalet Mega på deres bryllups-ønskeliste. 

I anledning af fødselsdagen har Royal Copenhagen sat tre nyheder i produktion i 2010. En terrin, en opsats samt et børnesæt med to-hanket kop og skål. Karen Kjældgård-Larsen arbejder stadig med nye mønstre af de musselmalede motiver og vil gerne med tiden forvandle andre af Royal Copenhagens klassiske stel. I dag arbejder hun til daglig sammen med kollegaen Tine Broksø i den ligeledes succesfulde keramikduo, Claydies - en sammensmeltning af ordene clay og ladies. Duoen skaber både unika-design og nyt brugskunst for andre velrenommerede virksomheder, bl.a Kähler Keramik.