Forfatterpar vender vrangen ud på samfundet

Lisbeth Zornigs og Mikael Lindholms roman om pædofili, hævn og undergang er sympatisk tænkt og uhyggeligt fortalt.

Lisbeth Zornig og Mikael Lindholm har meget på hjerte i deres spændingsroman »Bundfald«. Arkivfoto: Liselotte Sabroe Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis man vil vende det blinde øje til det uhyggeligt høje antal overgreb mod børn, der foregår rundt om i Danmark, skal man ikke læse Lisbeth Zornig og Mikael Lindholms »Bundfald«.

Her får man råt for usødet og i detaljer beskrevet nogle af de perversiteter, som visse voksne mishandler mindreårige med. Det er afskyvækkende i en grad, der gør denne både sympatiske og usympatiske spændingsroman hjerteskærende svær at læse, og det er såvel bogens styrke som svaghed.

Forfatterne har meget på hjerte, og selve grundhistorien samt det spraglede persongalleri er som udgangspunkt godt sat op. Men Zornig og Lindholm vil for meget på én gang. Der dvæles ved for mange bihistorier, og det får desværre spændingskurven til at slappes og slaske. »Bundfald« bliver med andre ord for virkelighedsnær i form, sprog og handling, fordi den ikke begrænses til fiktionens dramatiske rammer, og fordi sproget forbliver tørt og »hverdagsflosklet«.

Men når det så er sagt, bør det retfærdigvis også fremhæves, at der er rigtigt mange gode elementer i »Bundfald«, og at netop det virkelighedsnære og tørt registrerende visse steder også er en styrke. Zornig og Lindholm er desuden gode til at tegne mangefacetterede portrætter af historiens mange sårbare og sårede figurer, de rammer ofte rent i deres miljøbeskrivelser af både høj og lav, og så har de humor.

Ind på farligt område – i Nakskov

Handlingen foregår i to spor, hvor den ene – hovedhistorien – har mønsterbryderen Malene og journalisten Mathias i front. Malene, der er enlig mor til tre, har efter en traumatisk barndom med overgreb og institutionsliv taget en akademisk uddannelse og gjort karriere i erhvervslivet. Hun er dygtig til at få kontrakter i hus, ikke mindst ved at bruge sin krop til rå og hurtig sex.

Cirka samtidig med at hun møder og forelsker sig hovedkulds i Mikael – en på overfladen velfungerende familiefar med redaktørjob og håndsyede jakkesæt, som dog også har sit at slås med – involverer hun sig i »De brændte børns familie«. Denne hemmelige, men meget professionelle gruppe, hjælper misbrugte børn og hævner dem på forskellig vis. Medlemmer er imidlertid ikke helt enige om graden af gengældelse, og tingene ender med at løbe af sporet, da flere af dem går egne veje.

I det andet spor følger man Malenes ene brors deroute, fra han som tiårig misbruges af sin stedfar til han som 34-årig mister livet efter et fald fra et vindue.

Selvmord, konkluderer politiet, men blandt andre Mikael mener noget andet, og han bevæger sig ind på farligt område, da han tager til Nakskov for at researche det nærmere.

Den noget atypisk fortalte spændingsroman adskiller sig desuden ved ikke at have entydige helte, komplet opklaring eller en lykkelig slutning. Det er måske ikke helt krimilitterært tilfredsstillende, til gengæld er det så meget desto mere troværdigt. Og hvem ved, måske er der en fortsættelse på vej. Der er i al fald lagt i den kriminalistiske kakkelovn til flere knitrende konflikter, glødende forsvar for brændte børn og svedige sexscener.

Titel: Bundfald.

Forfattere: Lisbeth Zornig og Mikael Lindholm.

Sider: 495.

Pris: 250 kr.

Forlag: People’sPress.