De er parret, der markedsførte alt fra deres babyer til forlovelse: »Skilsmissen er en del af realityfortællingen«

Kim Kardashian og Kanye West har lært danske influencere at markedsføre alle livsfaser fra forlovelse, graviditet og børnefødselsdage for rullende tv-kameraer. Nu skal parret skilles under stor mediebevågenhed, men skilsmissen er en del af realityfortællingen.

Kim Kardashian og Kanye West er med deres forhold blevet et af verdens stærkeste brands. Nu skal de skilles. Fold sammen
Læs mere
Foto: Angela Weiss/AFP/Ritzau Scanpix

Få begivenheder skaber overskrifter i både The New York Times og Forbes, på sladdersiden TMZ.com og i Vogue samtidig. Men Kim Kardashian og Kanye Wests skilsmisse er heller ikke bare en kendishistorie.

Det er et drama af bergmanske dimensioner, der både siger noget om den tid, vi lever i, og hvordan et par skaber et af verdens stærkeste brands baseret på fortællingen om deres parforhold. For West og Kardashian er et A-liste powercouple i samme kategori som Beyoncé og Jay-Z.

De har også introduceret influencerbegrebet, skabt et milliardimperium og en lang række brands baseret på deres parforhold, knivskarpe kindben, eksklusivitet og ikke mindst en købestærk følgerskare på Instagram. En forretningsmodel, som danske influencerpar som Irina Olsen og Morten »Faustix« og Remée og Mathilde Gøhler har ladet sig kraftigt inspirere af.

Siden 2012 har hele verden fulgt med i Kim og Kanyes romance som en sæbeopera i realtid på sociale medier. Via Instagram, Twitter og ikke mindst realityprogrammet »Keeping Up With The Kardashians« har vi set, hvordan de først flirtede intenst i de indledende sæsoner af programmet, og senere har vi fulgt alle stadier af deres forhold – fra indledende dating og kærtegn i det offentlige rum til graviditetsbilleder, familieforøgelser og farvekoordinerede børnefødselsdage.

Et forbillede

Alt i deres forhold har været en del af realityfortællingen. Fra Kanye Wests frieri ved Kims 33 års fødselsdag på et stadium i San Francisco, hvor han projekterede »Pleeease Marry Meee« op på storskærmen, til det overdådige bryllup i Firenze, uoverensstemmelser på Twitter og nu altså skilsmissen, der dækkes intenst i alle medier. For parret er ikke kun et kendispar, de er et megabrand og er begge omkring en milliard dollar værd.

»De har været ekstremt dygtige til at bruge sociale medier til selv at iscenesætte deres liv og markedsføre alt fra eksklusivt designertøj, sneakers, skønhedsprodukter og makeup. Og deres privatliv er en uadskillelig del af fortællingen. Kim Kardashian har været firstmover og et forbillede for influencere, når det handler om at gøre livsbegivenheder til en del af sit varemærke,« siger Lene Bull Christensen, der forsker i kendthed og sociale medier på RUC og dermed er blevet en slags Kim Kardashian-ekspert i Danmark.

Generationen efter Paris Hilton

Kanye West og Kim Kardashians historie er næsten for oplagt til reality-tv. Da de to mødte hinanden i 2012, var Kanye West en af tidens største hiphopstjerner med nogle af 00ernes bedste album i bagagen og et tæt forhold til nogle af modescenens største designere. Og så var han en kontroversiel karakter på musikscenen, der har gjort sig bemærket, fordi temperamentet var løbet af med ham – ofte for rullende kameraer.

Kim Kardashian startede som Paris Hiltons assistent og blev nedladende omtalt som »tabloidprinsesse,« men det ændrede sig, da hun i 2007 var med i realityprogrammet »Keeping Up With The Kardashians« sammen med sine søstre, bror og mor, realitymatriarken Kris Jenner. Intet er for privat til at blive vendt i »Keeping Up With The Kardashians«, hverken utroskab, mislykkede slankekure eller Kim Kardashians berømte sextape med ekskæresten Ray J.

»Keeping Up With The Kardashians« har været et stort internationalt reality-hit. Fold sammen
Læs mere
Foto: Angela Weiss/AFP/Ritzau Scanpix.

Med programmet var Kim Kardashian og familien med til at ændre spillereglerne i både underholdningsbranchen og modeindustrien. The Kardashians er kendisgenerationen efter 00ernes Paris Hilton. Mens Hilton brugte realitygenren til at skabe en underholdende, men også karikeret persona, har Kim Kardashian skabt et livsstilsbrand via sociale medier – baseret på fortællingen om den smukke, superrige familie, der indvier seerne i deres glamourøse liv og intriger.

Det er det superrige, lækre liv fortalt igennem perfekt photoshoppede billeder og en særlig sans for at tjene penge på alt. Og selvom Kanye West flere gange har udtalt sig kritisk om programmet, har han medvirket i flere episoder af »Keeping Up With The Kardashians«. Til gengæld var han sikret pr-kampagner for millioner, hver gang Kim Kardashian poserede i hans tøjmærke Yeezy eller medvirkede som sexet gudinde i musikvideoen »Bound 2«.

»Deres ægteskab er en slags co-branding. Kanye West har profiteret af, at Kim Kardashian er en af 10ernes største stjerner med en kæmpe følgerskare, og hun har fået kant, men også eksklusiv adgang til modeverdenen. For ti år siden var der næppe nogen, der tænkte, at hun ville blive et af verdens største modeikoner,« siger Lene Bull Christensen.

Kim Kardashian til modebegivenheden Met Gala på Metropolitan Museum of Art i New York i 2019. Fold sammen
Læs mere
Foto: Angela Weiss/AFP/Ritzau Scanpix.

Parforholdet som brand

Kardashianfamilien var de første influencere, der lærte en hel generation af kendte, at man kan iscenesætte alt fra forlovelse, ægteskab, graviditetsbilleder til lancering af fælles tøjkollektion. Og bruge fortællingen om sit parforhold til at tjene milliarder ved godt content, når man kan promovere sine brands via sit tv-program og sociale medier.

Herhjemme er influencere som Irina Olsen og Morten »Faustix«, Mathilde Gøhler og Remée, Nicklas Bendtner og kæresten Philine og »Diamant-familien« på TV 2 eksempler på kendte, der har kopieret Kardashian og Kanye Wests forretningsmodel.

»Vi ved godt, at alt, vi ser, er medieret. Men jo mere man ser, desto mere har man lyst til at kigge bag facaden. På den måde er der mange, der er startet med at se programmet for sjov, som derefter følger med på Instagram og måske køber Kim Kardashians produkter. På den måde bliver den en maskine, der bare fortsætter,« siger Lene Bull Christensen.

Rygterne om skilsmissen har floreret længe – især efter Kanye Wests omvending til kristendommen, gentagne sammenbrud og tirader mod Kris Jenner på Twitter. Som han rappede på sangen »Wouldn't Leave« fra 2018:

»My wife calling, screaming, say we about to lose it all.«

Men selvom Kim Kardashian og Kanye West skal skilles, så fortsætter fortællingen om dem på Instagram, Twitter og andre sociale medier.

»Skilsmissen er en del af realityfortællingen. Deres forhold er en form for sæbeopera på sociale medier. Man bliver gift, får børn og bliver skilt. Alt i deres ægteskab er tilrettelagt, og fortællingen fortsætter på deres sociale medieplatforme. De er så professionelle, at de kommer til at spinne det, så det bliver en del af markedsføringsstrategien. Også selvom der kommer en masse skandaler i kølvandet på det,« siger Lene Bull Christensen, og fortsætter:

»De har introduceret en ny måde at være kendt på og nogle formater, som bliver kopieret af andre – tænk bare på danske Realityprogrammer som »The Olsens«, »Diamant-familien«, »Bendtner og Philine« og mange af store influencere, der får sponsoreret alt fra bryllupskjole til sommerhus og børnefødselsdage.«

Men hvis du sidder og ryster på hovedet, så tænk lige, hvornår du sidst har postet et billede på Instagram eller Facebook af et flot fødselsdagsbord. Eller blomster fra din kæreste. Ifølge Lene Bull Christensen har Kardashian-West-familien introduceret amerikanske fænomener som for eksempel baby shower (graviditetsfest, red.) og halloween til helt almindelige danskere via sociale medier.

»Det er faktisk en gammel mekanisme, at overklassen finder på traditioner, som underklassen kopierer. Tænk bare på juletræet, som blev introduceret af de rige, men blev adopteret af alle danskere. De har ikke opfundet den dybe tallerken, de har bare produktgjort alle aspekter af deres liv via sociale medier og er blevet styrtende rige på det.«