Vestas løftes af ny serviceordre

Det danske C20-indeks har fortsat ikke oplevet samlet modgang i 2013, og mandag sigter eliteindekset dermed efter fjerde dag i træk med stigninger i det nye år.

Foto: Kim Haugaard

Samlet stiger C20 med 0,2 pct. til 513,93, men optimismen fra årets begyndelse kan snart vende igen.

- Lige nu rider vi stadig på en likviditetsbølge grundet starten på året og en tro på, at der kommer lidt gang i økonomien. Men vi kan hurtigt se det politiske spøgelse komme frem igen. Det næste tema bliver, hvad selskaberne forventer sig af 2013 og deres investeringsbehov. Men så vil den finanspolitiske afgrund igen tage over, sagde afdelingschef hos Sydbank Ole Kjær Jensen til Ritzau Finans mandag morgen.

Eliteindekset er trukket op af Vestas, der også har oplevet lutter stigninger i 2013. Mandag middag løftes vindmølleproducenten med 5,5 pct. til 36,25 kr. Vestas har fået en treårig forlængelse af en stor serviceaftale i USA i hus, hvor selskabet skal servicere og vedligeholde 121 styk V82-1,65 MW-møller under Whispering Willow East-projektet i Iowa.

Dermed er Vestas også i gang på ordrefronten i 2013, og det understøtter aktien pænt mandag.

I toppen befinder både Danske Bank og Jyske Bank sig også med stigninger på henholdsvis 2,0 pct. og 1,2 pct. til 101,60 kr. og 167,50 kr. Stigningerne kommer, efter at verdens centralbankchefer er enedes om at lempe og udskyde kravene til bankernes likviditetsberedskab, der indgår i det kommende Basel III-regelsæt.

Regelsættet skulle oprindeligt indføres med virkning fra den 1. januar 2015, men det besluttede verdens centralbankchefer i weekenden at udskyde, så bankerne kun skal leve op til 60 pct. likviditetsdækningen i 2015, hvorefter regelsættet vil blive fuldt indfaset over fire år frem mod 2019.

Aktierne i A.P. Møller - Mærsk ligger omtrent uændret, B-aktien i 44.680 kr., på trods af pæne stigninger til rederierne i Asien og en historien i Dagbladet Børsen om, at en en ratestigning på kølecontainere kan bidrage positivt til resultatet i 2013.

Maersk Line varslede en ratestigning på 1500 dollar per container fra den 1. januar. Rederiet sidder på omkring 25 pct. af markedet for denne type containere og reefersegmentet udgør ifølge Børsen cirka 20 pct. af omsætningen i Maersk Line.

- Hvis de bare får 30 pct. succes med rateforhøjelsen, så svarer det til, at de tjener det samme, som hele Maersk Line tjente sidste år - bare på den her del af forretningen - oven i det, de måtte have tjent i forvejen, udtaler Finn Bjarke Petersen, shippinganalytiker hos Nordea, til dagbladet Børsen.

Helt i bunden befinder høreapparatproducenterne William Demant Holding og GN Store Nord sig. William Demant ventes i løbet af januar at lancere sin nye produktfamilie i højprissegmentet, og markedet indtager en afventende position, indtil det sker. Begge aktier falder med 0,7 pct. til henholdsvis 489,90 kr. og 81,60 kr.

Blandt sidepapirerne er der medvind til entreprenørselskabet Per Aarsleff, der er blevet udpeget som en billig aktie af Aktieugebrevet. Siden det pæne regnskab i slutningen af december, er det dog stort set udelukkende gået fremad for aktien, der stiger med 0,6 pct. til 449 kr. mandag middag.

SAS stiger med 6,8 pct. til 7,85 kr., efter at selskabet har anklaget lavprisrivalen Ryanair for fusk med indberetningerne af flyenes startvægt, der bruges til at udregne afgifter.

/ritzau/FINANS