Spænding om strategien stjæler fokus for A.P. Møller-Mærsk

Regnskabstallene for andet kvartal træder i anden række, når A.P. Møller-Mærsk fredag morgen aflægger halvårsregnskab for 2016.

Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Langt vigtigere for stort set alle iagttagere - blandt både aktionærer, analytikere og pressen - er om der slippes noget som helst ud om den strategiproces, den lyseblå koncern overraskende satte i gang 23. juni samtidig med fyringen af topchef Nils Smedegaard Andersen.

Nu står Søren Skou ved roret både i Mærsk-gruppen og i den vigtigste division, containerrederiet Maersk Line, og det er op til ham, sammen med bestyrelsen, at lægge den nye kurs. Men der slippes næppe meget nyt allerede i regnskabet, som falder godt 45 dage efter chefskiftet.

SPÆNDING MEN IKKE FORVENTNING
»Der kommer højst sandsynligt ikke noget om strategien fra Mærsk. Men alligevel er alt fokus rettet mod det,« siger analytiker Ricky S. Rasmussen fra Nykredit til Ritzau Finans.

Mærsk-formand Michael Pram Rasmussen lovede i juni nyt om strategien "før udgangen af tredje kvartal", og det lægger ifølge analytikeren op til en udmelding ved selskabets kapitalmarkedsdag 22. september i København. Men det ændrer ikke på, at alle holder nøje øje med alle nyheder, der kan sige noget om retningen.

»Alle sidder og venter på strategiudmeldingen, så selv hvis Mærsk bare kommer med fremtidsudsigter for de enkelte forretningsområder, vil de blive tolket i forhold til det. Og jeg kan love for, at der vil blive spurgt til det ved telekonferencen,« siger Ricky S. Rasmussen.

På grund af det store strategifokus - og det faktum, at alle er klar over, at alle Mærsks større divisioner er voldsomt udfordret af markedsforholdene - vil der være mindre fokus på driftsresultaterne, som derfor kan svinge mere end normalt uden at give en voldsom kursreaktion.

LINES MARKED SVÆKKET
For Maersk Line er der dog alligevel lidt spænding om, hvor hårdt rederiet er ramt af de pressede fragtrater. På den ene hånd ligger raterne igen meget lavere, hvis man kigger et år tilbage, og konkurrenter som OOCL og Hapag-Lloyd har fremlagt driftsunderskud for de seneste uger.

På den anden side var raterne bedre i andet kvartal end i første, og rederiet ventes fortsat at have sænket sine omkostninger takket være positionen som branchens største.

I snit regner analytikerne dog med, at Maersk Line vil give et lille underskud på bundlinjen i kvartalet, men gættene svinger fra et minus på næsten 400 mio. dollar til et plus på 160 mio. dollar ifølge tal indsamlet af Ritzau Estimates.

LIDT BEDRE TIDER FOR OIL
Maersk Oils udsigter er til gengæld forbedret kraftigt siden første kvartal, hvor resultaterne ikke var så dårlige som frygtet. Analytikerne har føjet en halv milliard til det forventede driftsoverskud i år i divisionen i forhold til for tre måneder siden, også takket være lidt bedre udsigter for olieprisen.

For APM Terminals og Maersk Drilling er der lidt mere stabilitet i forventningerne, men ligesom med Maersk Oil høj interesse for, om divisionerne har en fremtid inden for A.P. Møller-Mærsk. Hvorvidt regnskabet giver nogen som helst afklaring om det spørgsmål, vil blive afsløret fredag morgen omkring klokken 8.00.