Husker du 7-Eleven-sagen, de to aprilsnarre og Vestas-dommen?

Mens Flemming "Don Ø" Østergaard sidder på anklagebænken i den omtalte manipulationssag mod ham, er Berlingske gået i arkiverne og præsenterer her nogle af børshistoriens mest opsigtsvækkende manipulationer.

Foto: Kristian Juul Pedersen

På hver sin side af Gammel Mønt i Københavns Indre By begyndte to fax-maskiner at tikke. Hos både Børsen og Berlingske Tidende indløb der en meddelelse skrevet på brevpapir fra SEB e-banking. Og meddelelsen var opsigtsvækkende på mere end én måde.

Af faxens indhold kunne redaktionerne læse, at den amerikanske medicinalgigant Eli Lilly havde i sinde at købe 51 procent af aktierne i Neurosearch til en vild overkurs. Men der var noget, der ikke stemte.

Faxen var plastret til med stavefejl, og hvad mere underligt var, så fremgik det af faxen, at den var sendt fra en 7-Eleven-kiosk i København.

Rygtet blev hurtigt afkræftet, men alene rygtet var nok til, at kursen i Neurosearch begyndte at stige. 7-Eleven trawlede sine overvågningsbånd igennem og bingo! Kameraerne havde fanget en 38-årige restaurantejer og forsmået Neurosearch-aktionær, mens han faxede Eli Lilly-meddelelsen.

To et halvt år senere faldt der dom over manden, da Højesteret kvitterede med ubetinget fængsel i tre måneder til manipulatoren.

To gange aprilsnar

7-Eleven-sagen fandt sted i år 2000 og blev startskuddet på en række af mærkværdige børssager. De følgende to år ruskede hver sin aprilsnar godt og grundigt op i det gamle KFX-index. Begge gange var uroens arnested investorsitet Euroinvestor.

Den første joke stod Euroinvestor selv for. I forbindelse med første april 2001, offentliggjorde man en nyhed, der forklarede, at daværende direktør i TDC Henning Dyremose havde forladt telegiganten til fordel for sin gamle topstilling hos Dalhoff Larsen & Hornemann. Euroinvestor kunne sågar citere Dyremose selv i et opdigtet citat.

»Det her er andre folks penge, og det er fanme ikke for sjov...« lød det fra en af de mange brugere af Euroinvestor, mens en anden gjorde opmærksom på, at han havde købt TDC-aktier for 100.000 kroner på baggrund af rygtet.

Børsmyndighederne gik i gang med at undersøge, om der ligefrem kunne rejses en sag om kursmanipulation, men det blev aldrig til noget.

Præcis et år efter var den gal igen på Euroinvestor, hvor en elev på en handelshøjskole skrev på investorsitet, at han var bekendt med, at Vestas snart ville på en ordre på 2,5 milliarder kroner. Kort tid efter meddelte Vestas, at man havde fået ordre på 2,3 milliarder kroner.

Eleven fastholdt, at der var tale om en aprilsnar, og vedkommende er så vidt det vides ikke dømt endnu.

60 dages i brummen for Vestas-joke

En dom undgik en nordjysk aktiehandler dog ikke, da han i 2007 en aktiedebat på Euroinvestor fortalte vidt og bredt, at han havde insider-viden af en anden verden. Ifølge manden skulle Vestas snart få en mega-ordre fra Kina, hvilket han baserede på kilder internt i Vestas.

Vestas meddelte kort efter, at man havde fået en temmelig stor ordre i Kina. Men sagen tager her en lidt pudsig drejning.

Manden havde nemlig slet ikke de kilder, som han påstod. Det var ifølge retten et simpelt gæt, der bragte man i fedtefadet. Dommen var dog stadig klar: 60 dages fængsel for kursmanipulation.