Børsdebutanten Greenmobility åbner under udbudskurs

Det lille elbilselskab Greenmobility åbner med et lille fald på den første noteringsdag. Aktien blev solgt til udbudskursen 150, men er i de første minutter blevet handlet smule lavere.

Foto: Sara Gangsted

Kort efter handlen begyndte på First North i København faldt aktien til kurs 143,5 eller 4,3 pct. lavere end udbudskursen.

Udbuddet gav en overtegning på 34 pct. og 56 pct. når der justeres for de aktie, som allerede var forhåndstegnet.

Selskabet oplyste i april om børsplanerne. Det skete blot fem måneder efter, at de første biler fra GreenMobility kom på gaden. Selskabet har hver måned i gennemsnit fået over 1.000 nye kunder, og 30. april 2017 udgjorde  antallet af privat- og erhvervskunder i alt 7.612. Selskabets mål er at have 15.000 kunder ved årets udgang, fremgår det af prospektet.

På længere sigt er ambitionen at blive blandt Europas førende udbydere af bybiler og GreenMobility’s langsigtede mål er i 2021 at være repræsenteret i mere end 20 byer via franchises, partnere og egne operationer. På det tidspunkt er planen at have 400.000 kunder på GreenMobility’s platform.

Provenuet fra noteringen  vil bl.a. blive brugt til at finansiere driften og som led i målet om at ekspandere internationalt. Baseret på udbudskursen på 150 vil markedsværdien for selskabet blive 250 mio. kr.  Det såkaldte free float – det antal aktier som er i frihandel – vil efter udbuddet være på 25 pct.

I 2017 forventer selskabet at omsætte for 10-15 mio. kr. og tabe 30-35 mio. før omkostningerne. Selskabets målsætning er at opnå break-even i driftsresultatet før skat i løbet af 2019.