Schur og Aarhus-rigmand blandt investorerne i Greenmobility

Både erhvervsmanden Fritz Schur og Aarhus-rigmanden Henrik Lind er blandt investorerne i bybil-selskabet Greenmobility

Foto: Erik Refner og PR

Det danske bybilsselskab Greenmobility er på vej på den mindre First North-børs og planlægger i den anledning at hente 55 til 62,5 mio. kr.

Blandt investorerne er der en række prominente navne. Både Aarhus-rigmanden Henrik Lind og den tidligere DONG-formand Fritz Schur har allerede tegnet sig for en del af udbuddet, fremgår det af prospektet.

23 investorer har allerede givet bindende forhåndstilsagn om at tegne sig for 39 pct. af udbuddet. Blandet dem er Henrik Lind, som har skabt Danske Commodities, som er et energihandelsselskab. Han har siden foretaget flere investeringer i danske virksomheder og blandt andet været en del om kampen om rederiet Mols-Linien, som han i dag har en mindre aktiepost i sammen med hovedaktionæreren Polaris.

Henrik Lind har valgt at investere for 12 mio. kr. i Greenmobility, som i forbindelse med børsplanerne har lagt planer frem om i 2021 at være repræsenteret i mere end 20 byer, og på det tidspunkt at have 400.000 kunder på GreenMobility’s platform.

Også den nuværende SAS-formand Fritz Schur har valgt at tegne aktier. Schur, der er mest kendt i offentligheden for hans tætte forbindelse til kongehuset og for hans afskedigelse af den tidligere topchef i DONG, Anders Eldrup.

Også den Fredericia-baserede købmand og ejendomsinvestor Viggo Madsen Tastesen har valgt at skyde penge i noteringen.

Greenmobility forventer at nå en markedsværdi på 242,5 mio. kr. og 250,0 mio. kr. efter udbuddet, heraf vil mellem 55 og 62,5 mio. bliver solgt ved noteringen. Det såkaldte free float – det antal aktier som er i frihandel – vil efter udbuddet blive på mellem 23 og 25 pct.

De tidligere aktionærer vil dermed blive udvandet. Udover stifter Henrik Isaksen med 90 pct. af aktierne tæller de øvrige aktier er ejet af den tidligere ­finansdirektør i Carlsberg Jørn P. Jensen med fem pct. og ledelsen, der har de sidste fem pct.