Unibrew-kampagne i Finland vil påvirke de næste kvartaler

På trods af en udfordret økonomi drikker de finske forbrugere markant flere af Royal Unibrews øl og læskedrikke.

Foto: Emil Hougaard. Direktøren i Royal Unibrew, Henrik Brandt, fotograferet i koncernens bryghaller fredag den 25. september 2015.
Læs mere
Fold sammen

I årets tre første måneder afsatte den danske bryggerikoncern 23 pct. mere end i første kvartal sidste år, og det skyldes ifølge administrerende direktør Henrik Brandt en ekstraordinær kampagne i en af de store finske kæder.

»I Finland er der en af de store kæder, der sidder på 45-50 pct. af markedet, der reklamerer et halvt år ad gangen, og det deltager vi i. Vi har en aftale om den kampagne frem til tredje kvartal, og derfor kommer den også til at påvirke både andet og tredje kvartal i år«, siger han til Ritzau Finans.

Kampagnen i Finland er medregnet i Royal Unibrews forventninger til året, og ifølge Henrik Brandt er det forventeligt, at salget ikke kan holdes på samme høje niveau efter kampagnen.

»Hvis vi ikke har kampagnen, så falder noget af omsætningen jo væk. Det kan være at vi mister lidt, men det må vi se til den tid«, siger han.

Omsætningen steg 3 pct. i kvartalet i forhold til året før, og i regnskabet gøres det klart, at omsætningen også var væsentligt lavere per solgte produkt, hvis man sammenligner med sidste år. Det skyldes et ændret produktmiks, men også kampagnen har bidraget til en lavere omsætning per produkt.