Royal Unibrew-aktien banker konkurrenterne

Hvis man for fem år siden investerede 10.000 kr. i et af de tre børsnoterede danske bryggerier, vil der være stor forskel på afkastet afhængigt af, hvilket bryggeri investeringen blev sat i.

Foto: Søren Bidstrup

Bedst ville være, hvis investeringen var sat i Royal Unibrew, der havde forvandlet pengene til 43.663 kr.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

Royal Unibrew-aktien har de seneste år buldret derudaf med et samlet afkast på 437 pct. Særligt tydeligt fremstår det, hvis der bliver sammenlignet med Carlsberg og Harboes Bryggeri, der begge har hængt noget i bremsen med et afkast de seneste fem år på henholdsvis 18 og -8 pct.

- Carlsberg-aktien er ikke blot blevet distanceret på "udebane" blandt de store internationale konkurrenter. Også på "hjemmebane" har Royal Unibrew over de seneste fem år mangedoblet sin markedsværdi, mens Carlsberg-aktien stort set ligger uændret, siger direktør Peter Falk-Sørensen fra Danske Aktie Analyse til Jyllands-Posten Erhverv.

Årsagen til Royal Unibrews succes skal blandt andet findes i, at selskabet har formået at skabe sig en klar niche som såkaldt regionalt bryggeri, der hovedsageligt koncentrerer sig om de nordiske markeder, grænsehandelen og Baltikum.