TV-kok og kendt iværksætter blæser til angreb på vinbranchen

Serieiværksætter Morten Strunge og TV-kokken Thomas Herman stifter ny virksomhed, der skal vende op og ned på vinbranchen forretningsmodel.

Serieiværksætter Morten Strunge og TV-kokken Thomas Herman stifter ny virksomhed, der skal vende op og ned på vinbranchen forretningsmodel. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Løvgreen Bojesen

Hvis du gerne vil købe din vin billigere end pris, du får i supermarkedet, så er serieiværksætter Morten Strunge og Thomas Herman klar med et tilbud til dig.

Det sker 1. december, når den nye virksomhed Winefamly får premiere. Her kan man mod et at betale et månedligt abonnement få adgang til at indkøbe 600 forskellige vine til kostpris, skriver Børsen.

»Vi laver en landsdækkende vinklub og går massivt ud med tv-reklamer, ligesom vi også arbejder på at få aftaler med flere dagblade. For et månedligt abonnement vil folk kunne købe vin til kostpris, hvilket vil give en besparelse på mellem 40 og 60 pct.,« siger Morten Strunge til avisen.

Strunge, der før har haft stor succes med blandt andet teleselskabet Onfone og lydbogsfirmaet Mofibo, vil endnu ikke løfte sløret for, hvad det kommer til at koste om måneden at få adgang til vinene.

Forberedelserne har været i gang i otte måneder, hvor der er blevet arbejdet på at få adgang til 600 vine fra forskellige vinbønder rundt omkring i verden. Imens Morten Strunge er manden, der har blik for pengesiden, er fagfolkene TV-kokken Thomas Herman og vinhandler Thomas Pedersen (Vild med Vin).

Sidste mand om bord i det nye selskab er tidiligere Mofibo-direktør Rasmus Jensen.

Michelinstjerne-kok, tv-kok og kogebogsforfatter, Thomas Herman. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

I første omgang er planen, at vinfirmaet skal få fat i Danmark, men en international ekspansion er også en del af konceptet.

Det kommer ifølge Børsen til at koste omkring 50 kroner at få 24 vine bragt ud.

Winefamly er blot det seneste skud på stammen af folk, der forsøger at ruske op i vinbranchen. Danske Vivino har gjort det lettere få lægmand at forstå sig på vin, imens der også er opstået delevinkoncepter som UrbanWineBox. Det er en fysisk vinkælder på 500 kvadratmeter under De Hængende Haver i den nye bydel Carlsberg Byen med plads til 100.000 flasker.

Konceptet har så et digitalt interface, hvor både private og restauranter har let adgang til en virtuel udgave af deres vin­samling, her kan man via en markedsplads handle vin og få inspiration til nye druer og årgange fra andre. Bag står Søren Riis, der er medstifter af delebilskonceptet GoMore.