Telia presset på bredbånd og kabel-TV

Øget konkurrence gør ondt på Telia i Danmark, som bliver dårligere til at tjene penge på bredbånd og kabel-TV. Hos konkurrenten TDC er kabel-TV guldægget ... det eneste.

Hvor der nærmest er væg-til-væg-smil i Telia i Danmark over årsresultatet for hele mobilforretningen, står det sværere til med bredbånd og kabel-TV.

Selv om Telia Stofa, landets næststørste kabel-TV-udbyder, rundede en milliard kroner i omsætning, er indtjeningen faldet. Driftsresultatet er gået ned. Det skyldes investeringer i den digitale TV-boks Zaptor oven i et mere presset marked.

"Stofa har haft et tilfredsstillende år. På trods af lavere indtjening i 2008 er Stofa stadig en veldrevet virksomhed," er Telias egen udlægning.

Men hos konkurrenten TDC, der driver landets største kabel-TV-selskab YouSee med 44 procent af landets husstande som kunder, var kabel-TV i 2008 den eneste del af den store forretning, der gav fremgang. YouSee er dermed TDCs guldæg.

Dyrt i udvikling

Også på bredbåndsområdet mærker Telia den skarpe konkurrence. Det danske marked for bredbånd er stort set fladet ud. Teleselskaberne kæmper derfor i stigende omfang om hinandens kunder, for der er ingen nye at tage af - alle har allerede forbindelse.

Omsætningen i Telias danske bredbåndsforretning voksede i 2008 med 18 procent til 2.352 millioner svenske kroner. Det har dog krævet store investeringer, og derfor er det da heller ikke en indbringende forretning for Telia. Men selskabet satser på, at pakkeløsninger med Internet-forbindelse, digital-TV og telefoni - alt sammen over Internet-forbindelsen - vil give pote. Telia var først med at lancere pakkeløsninger, noget, som TDC, Danmarks største teleselskab, først gik ud med i år.