Telia i Danmark sætter rekord

44.000 flere mobilkunder i Telia, som har forbedret sit driftsresultat med 82,3 procent. Samtidig vokser kundernes forbrug.

Foto: Brian Bergman
»Vi står med rekordresultat i Danmark - og det er jeg lidt stolt af. Det er svært at være helt deprimeret, for der er ikke ret mange af vore nøgletal, der peger forkert.«

Sådan siger Jesper Brøckner, administrerende direktør for Telia i Danmark, til Business.dk, efter at Nordens største teleselskab onsdag morgen fremlagde sit regnskab.

Omsætningen i den danske forretning er gået 7,7 procent frem.

»Vort driftsresultat er gået frem fra 584 millioner danske kroner i 2007 til 1.065 millioner i 2008. Det er en stigning på 82,3 procent, samtidig med at vi har rullet 3G-mobilnettet ud i hele Danmark, så vi nu dækker 80 procent af befolkningen, som vi skal, og har investeret kraftigt. En forbedret omsætning på 82,3 procent er altså en lille solstråle i den finansielle vækstpause, som formørker samfundet,« siger Telia-direktøren.

44.000 flere mobilkunder

Telia i Danmark har fået 44.000 flere mobilkunder, en fremgang på tre procent, og har i dag 1.493.000 mobilkunder. Fremgangen er ligeligt fordelt på selve Telia og lavprismobilselskabet CallMe (det tidligere Debitel), som Telia har købt.

Samtidig er omsætningen pr. kunde (i fagkredse benævnt ARPU) steget. Telia får nu 11 kroner mere ind pr. kunde, nemlig 266 kroner. Det er et godt stykke over såvel TDCs som Telenors kunder.

»Med 1,4 millioner kunder, der omsætter for 11 kroner mere i 2008 trods et marked præget af recession, kan vi kun være tilfredse,« siger Jesper Brøckner.

Telias salg af mobilt bredbånd - mulighed for at anvende mobilnettet til data/Internet fra en PC eller en avanceret mobiltelefon - går bedre end forventet.

»Mobilt bredbånd kører lidt bedre end den plan, vi har lagt. Vi har lige lanceret PC-salg sammen med mobilt bredbåndsabonnement i vore butikker, og navnlig lanceringen af Apples iPhone har sikret en meget stor stigning på datamængder i vort net,« konstaterer Jesper Brøckner.

Udnyttelse af førerstilling i Norden

Telia agter at udnytte sit familieskab i Nordens største teleselskab.

»Tidligere var det vækst for vækstens skyld. Nu er det lønsom vækst, der står på agendaen. Vi har blandt andet haft succes med at automatisere processerne. F.eks. har vi indført elektroniske underskrifter i butikkerne for at få fejlraterne bragt ned. Alt i alt begynder vi at nærme os vore konkurrenter på det danske marked, samtidig med at vi nok har Europas hurtigste udrulning af 3G. Vi har arbejdet hårdt med det, og alle medarbejderne har været engageret i strategien, siger Jesper Brøckner.

Telia har tidligere været berygtet for at have de hurtigst flygtende kunder på det danske telemarked. Det er der ved at blive rettet godt op på. Kundeafgangen er faldet med otte procent, og det er især taletidskunder, der skifter, når taletiden er udløbet.

»Forventningerne til 2009 er at fortsætte den udvikling, vi er i gang med - ved at involvere alle vore medarbejdere. Vi vil fortsætte med at udnytte, at vi er en del af Nordens største teleselskab. Det giver os hurtigere produktlanceringer, og man vil se mange flere kundevendte aktiviteter fra Telia i år,« lover Jesper Brøckner.