Spilnørder med succes i møbelbranchen

Virksomheden Cylindo har skabt succesfuld software til møbelindustrien, hvor kunderne kan tegne deres eget hjem og se møblerne i de rette omgivelser, før de køber dem. Baggrunden er computerspilssoftware.

Visualiseringsvirksomheden Cylindo har en medarbejderstab med én sælger og 25 spilnørder. En ny millionindsprøjtning gør det muligt for virksomheden at ansætte flere sælgere. Her ses lederteamet. Fra venstre: Janus Jagd (administrerende direktør og medstifter), Jesper Brandt (kommerciel direktør), Morten Weber (økonomidirektør) og Lasse Krügermeier (produktdirektør og medstifter). Foto: Christian Liliendahl Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I 2010 skulle Janus Jagd indrette sin lejlighed og lave nyt badeværelse. Han havde en masse idéer og søgte derfor efter indretningsværktøjer på nettet, så han kunne visualisere idéerne, men han kunne ikke finde nogen.

Fordi han i mange år har arbejdet med computerspil og 3D-programmer, åbnede han et avanceret tegneprogram og tegnede sin lejlighed i 3D, delte billederne med sin familie og sine venner og fik tilbagemeldinger fra dem.

»Det var et rigtig godt værktøj til at træffe en købsbeslutning ud fra. Normalt træffer man indretningsbeslutninger mere eller mindre i blinde, så jeg kom på idéen at lave et program, som alle kan finde ud af at bruge. Alle er jo ikke uddannede til at bruge avancerede 3D-tegneprogrammer,« siger Janus Jagd, der i dag er administrerende direktør for Cylindo.

Spilteknologien ideel til indretning

På det tidspunkt i 2010 havde Janus Jagd og Cylindos anden stifter, Lasse Krügermeier, etableret en computerspilsvirksomhed, og den teknologi, de brugte til spil, var ideel til at lave et indretningsprogram, så de kunne hurtigt komme i gang.

»Spilteknologi gør det nemt at navigere i 3D-verdener, og spilindustrien har brugt 40 år på at perfektionere den. Den samme teknologi kan vi bruge, så vi får noget, der ser superflot ud, men som også er rigtig nemt at anvende. Det er en god kombination, når man skal lave programmer til den almindelige forbruger,« mener Janus Jagd.

I begyndelsen havde Janus Jagd og Lasse Krügermeier en forestilling om, at deres indretningsplatform skulle kunne bruges af møbelforhandlere og -producenter og ejendomsmæglere, og desuden ville de lægge programmet på en hjemmeside, så forbrugere kunne bruge indretningsprogrammet på tværs af møbelmærker. Men de fandt hurtigt ud af, at de måtte specialisere sig.

»Noget af det første, vi lærte, var, at hvis vi skulle være verdens bedste til indretningssoftware, så var vi nødt til at fokusere, og det gør man ikke ved at sige ja, men ved at sige nej. Derfor valgte vi kun at levere software til møbelproducenter og -forhandlere,« siger Janus Jagd.

Millionindsprøjtning

Siden 2010 har virksomheden udviklet sig meget. I dag tilbyder Cylindo både produktvisualisering, hvor kunderne kan se møblerne i 3D i alle farver og materialer, produktkonfiguration, hvor kunderne selv kan sammensætte for eksempel en sofa af mange forskellige moduler og indretningssoftware, hvor en kunde kan tegne sit eget hjem i 3D og sætte møbelvirksomhedens møbler ind. Møbelvirksomhederne bruger det i butikkerne til at vejlede kunder, og de kan også lægge det op på deres egen hjemmeside, så kunderne kan bruge det, hvis de shopper over nettet.

»Vores statistik viser, at når møbelvirksomhedernes kunder bruger vores indretningssoftware og køber noget, så køber de i gennemsnit tre gange så meget som de kunder, der ikke bruger softwaren. Når du køber online, handler det normalt om et enkelt produkt, men når du bruger indretningssoftwaren, indretter du et helt rum,« siger Janus Jagd. Virksomheden er på under tre år vokset fra en lille håndfuld medarbejdere til 26, og i dag har Cylindo kontorer i København, Makedonien, Filippinerne, og senest er der også åbnet en afdeling i Silicon Valley i San Francisco. Virksomheden har hele tiden kørt en organisk vækst men har nu modtaget en millionindsprøjtning fra både private og institutionelle investorer med kendskab til branchen.

»Det er primært investorer fra Silicon Valley, hvor vi udbygger vores salgsafdeling til det amerikanske marked. Pengene skal hovedsageligt bruges til at udvide vores salgs-team. Lige nu har vi én sælger, mens resten af os er spilnørder, fordi vi har fokuseret meget på produktet, men nu er vi modne til at få solgt noget mere,« siger Janus Jagd.

Går efter de store

I dag tæller Cylindos kunder store møbelvirksomheder som Hjort Knudsen, Bolia, Steelcase og Turnstone, og det har hele tiden været et bevidst valg at gå efter de store virksomheder.

»Vi har primært kunder blandt verdens 500 største møbelvirksomheder, for vi tror på, at når de store virksomheder kan se, at det har en effekt på deres salg at bruge vores visualiseringssoftware, så vil resten af markedet følge med. Når vi har en vis volumen, giver det bedre mening for os at samarbejde med mindre virksomheder,« siger Janus Jagd. Indretningssoftware er ikke noget nyt, men det er en ny tilgang, at Cylindo anvender computerspilsteknologi, laver brugervenlige programmer og både har software til at vise møbler, software til at samle møbler og software, der kan vise møblet i kundens eget hjem.

»Hver gang en virksomhed skal have ny software, kan det kræve en del arbejde, men hos os kan man begynde med den software, der viser møblerne og så tilføje de andre, hvis man har brug for det. Vi vinder mod de helt store som Adobe og Autodesk, fordi vi har det hele i én pakke,« siger Janus Jagd.

I dag fungerer Cylindos indretningssoftware på den måde, at man først tegner vægge op i de rette mål i et mindre størrelsesforhold. Derefter tilføjer man døre, vinduer og gulve, der ligner ens egne, og så kan man indrette med den pågældende virksomheds møbler og se hele rummet i 3D. Hos Cylindo prøver de dog på at gøre det endnu lettere at bruge.

»Vi arbejder på en scanningsteknologi, hvor man kan scanne sit rum med sin mobil eller tablet og få en 3D-figur af rummet direkte ind i indretningsprogrammet. Men det skal være nemt at bruge, før det kan blive en succes, og det er det ikke endnu, men vi arbejder på det,« siger Janus Jagd. Visionen på lang sigt rækker også ud over møbelbranchen, og andre varegrupper som elektronik, hårde hvidevarer og biler står også på ønskelisten. Lige nu er fokus dog skarpt.

»Først og fremmest vil vi gerne skabe en industristandard for, hvordan møbler bliver vist og solgt. Vores plan er, at uanset hvor du køber møbler henne om tre år, så interagerer du med vores visualiseringssoftware, og du ved, du træffer den rigtige købsbeslutning, fordi du ved, hvordan produktet ser ud, og også hvordan det ser ud i dit eget hjem,« siger Janus Jagd.