Sony Ericsson og Nokia mister terræn

Færre vil have svenske og finske mobiltelefoner i lommen.

Sony Ericsson har problemer med at få kunder i nettet. Foto: Al Bello, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
To af verdens største mobilproducenter - begge nordiske - mister terræn. Folk køber simpelt hen flere mobiltelefoner fra andre producenter.

Svensk-japanske Sony Ericsson har nu kun 3,1 procent af verdensmarkedet for mobiltelefoner, efter at marts er forbi. For et år siden lå markedsandelen på 5,4 procent. Og det skyldes ikke, at der bliver solgt så mange flere telefoner sammenlagt, at markedsandelen udvandes. Sony Ericsson solgte i januar-marts 9,9 millioner mobiltelefoneer, hvor salget for et år siden lå på 14,5 millioner.

Sony Ericsson, der er favoritmærket i Sverige og også er meget udbredt i Danmark, håber nu på, at de to seneste modeller - Xperia X10 og Xperia X10 Mini - vil kunne redde noget af det tabte terræn tilbage. Også de to »miljømobiler« i Greenheart-serien, Hazel og Elm, skal trække flere købere til.

Også Nokia går tilbage

Finske Nokia, der begyndte som en gummistøvlefabrik og i dag er verdens største mobilproducent, går tilbage. Nokias verdensomspændende markedsandel ligger nu på 35 procent - en procent mindre end i første kvartal 2009.

Verdens nummer to, sydkoreanske Samsung, er faktisk den eneste i top 5, der er gået frem. 20,6 procent af alle solgte mobiltelefoner i årets første tre måneder er mærket Samsung, hvor det for et år siden var 19,1 procent.

Sydkoreanske LG er også gået tilbage og har nu en markedsandel på 8,6 procent, mens nummer fem på listen, amerikanske Motorola, fortsætter tilbagegangen og nu blot sidder på tre procent af markedet, viser tallene fra analysehuset Gartner.

I alt blev der solgt 314,7 millioner mobiltelefoner i januar-marts. Det er 17 procent flere end for et år siden.